IMPROVING THE METHODOLOGY OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN A MODERN TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

  • Galyna KOZLAKOVA
  • Iryna STAVYTSKA

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).08

Keywords:

technical university, foreign language, professional direction, active learning methods, intensive method, dynamic method, Internet resou rces, Internet technologies, distance education, projects.

Abstract

The authors of the article devoted it to considering issues of improving foreign language teaching at the technical university, the possibility of using active teaching methods and organizing the beginning of the 2022-2023 academic year in extraordinary conditions. Teaching a foreign language is traditionally considered a priority at Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute. It is conducted with a focus on a speciality and using the newest technologies, distance learning methods, Internet resou rces, etc. The authors analyze partici pation in special trainings that were organized according to various methods; in particular, they describe the intensive method of Kytaygorodska, the dynamic method of Michael Gott, and others. The article describes the British Council project “English for Universities”. The goal of the project is to increase the level of foreign language proficiency of university students. Within the scope of the project, the teachers got acquainted with modern methods and forms of teaching the English language for specific pu rposes and studied innovative approaches to assessment. The authors describe the experience of the Faculty of Linguistics of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute regarding the use of well-known IT platforms for distance group classes, Web seminars, new assessment tools and other technologies for active foreign language teaching, in particular English.

References

Козлакова, Г.О., Пахотіна, П.К. (2008) Інформатика для студентів, які вивчають англійську мову. Київ-Умань. 232 с.

Козлакова, Г.О. (2015). Особливості організації і проведення вебінарів з іншомовної тематики у технічному університеті (методичні поради викладачам). Вища освіта України. № 3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. С. 93–97.

Ставицька, І.В. (2020). Дистанційний курс «Академічне англомовне письмо для аспірантів» [Е-ресурс] / Н.С. Саєнко, Ю.Е. Лавриш, І.В. Ставицька. К. НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського». URL: https://do.ipo. kpi.ua/course/view.php?id=289

Козлакова, Г.О. (2022). Організація науково-освітніх заходів в умовах дистанційних комунікацій. Вища освіта України. №1–2. С.57–62. 5. Козлакова, Г.О., Ставицька, І.В. та ін. (2020). Дистанційна вища технічна освіта в умовах карантину. Вища освіта України. № 2. С. 67–74.

Платформа дистанційного навчання «Сікорський» [Е-ресурс]. – URL: https://www. sikorsky-distance.org/

Український інститут інформаційних технологій в освіті [Е-ресурс]. –URL: http://uiite.kpi.ua

Положення про поточний, календарний та семестровий контроль результатів навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського [Е-ресурс]. – URL: https://kpi. ua/grading

Положення про визнання в КПІ ім. Ігоря Сікорського результатів навчання, набутих у неформальній / інформальній освіті [Е-ресурс]. URL: https://kpi.ua/informal-education

Болайто, Р. (2017). Інтернаціоналізація українських університетів у розрізі англійської мови: Проект «Англійська мова для університетів» Київ: Вид-во «Сталь». 154 с.

Lavrysh, Yu., Lytovchenko, I., Stavytska, I., Korbut, O. (2021). English for Engineering Students: inner parts of machines: [E-resource]: textbook. Kyiv, National Technical University “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”. 196 р. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/41147 12. Ukrainian Educational Research Association [Е-ресурс]. – Режим доступу: https://www.uera.org.ua/en

Published

2023-05-01

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD