HIGHER EDUCATION: A TRUE-TO-LIFE PORTRAIT
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).02Keywords:
higher education, renaissance, cultural and civilizational self-identification, exponential technologies, cognitive dissonance, competitiveness, world-class university.Abstract
The paper features a systemic analysis of higher education, which has undergone radical transformation caused by profound changes in all spheres of human life and transcended the boundaries of its traditionally understood historic mission. The research defines an algorithm of effective reaction on the part of the traditional higher education, which is to combine the utilitarian pragmatics of professional training with the “pragmatics” of fundamental knowledge, needed by the innovative society in order to meet the requirements of its civilizational progress, to preserve and enhance its humanistic potential, and fill the human life and work with meaning and values. On this basis, the paper considers the major bifurcation points of the national higher education within the current technological and scientific framework of cultural and civilizational self-identification and offers specific steps on the way of its reformation, unemotional and realistic.
References
Гонзало В. Университет – это не рынок, тут другие принципы. URL: https://www.vedomosti. ru/management/characters/2016/01/19/624525- universitet-eto-ne-rinok-tut-drugie-printsipi
Квіт Сергій. Дорожня карта реформування вищої освіти України. URL: http://education-ua.org/ ua/articles/1159-dorozhnya-karta-reformuvannyavishchoji- osviti-ukrajini
Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Освіта і наука – основа інноваційного розвитку // Вісник Національної академії педагогічних наук. 2020. № 2(2).
Ридингс Б. Университет в руинах. Минск, 2009.
Саух П. Ю. Вища освіта в очікуванні майбутнього ренесансу: проблеми й перспективи. Український контекст // Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України): зб. наук. праць. Київ: Вид. дім «САМ», 2017. С. 329–330.
Терри Иглтон. Медленная смерть университета. URL: https://scepsis.net/library/id_3672.html
Саух П. Ю. Стратегічне бачення нової моделі освіти: рух до створення університетів світового класу // Вісник Національної академії педагогічних наук. 2020. № 2(2).
Collini S. The Dismantling of the Universities: From Robbins to McKinsey // London Reviev of Books. London: LRB Ltd, 2011. Vol. 16; Ellen Hazelkorn. What does Global Higher Education Mean for University Leaders? URL: https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1064&context=cserrep
Draft 6 of the Rome Ministerial Communiqué 6 NEO.docx
Kharas H. The Unprecedented Expansion of the Global Middle Class. URL: https://www.brookings.edu/ wp-content/uploads/2017/02/global_20170228_global-middle-class.pdf
Von Weizsaecker E., Wijkman A. Come on! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. Springer, 2018. 220 p.