THE CONCEPT OF PROCEDURAL-METHODOLOGICAL INTERACTION OF ANALOGY AND MODELING IN THE SYSTEM OF SCIENTIFIC AND PROFESSIONAL TRAINING OF MODERN EDUCATION

Authors

  • Volodymyr BONDAR

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).07

Keywords:

methodology of scientific and educational cognition, pedagogical synergy, prognostic methods, modeling and analogy as processes, model, prototype, object and subject, bases, inferences, properties, relations.

Abstract

The article considers the problem of differentiated and integrated use of methods of scientific and educational knowledge of new knowledge in pedagogy and other sociohumanitarian disciplines. In particular, we are talking about such methods as modeling, analogy and comparison. The problem, however, is that, first, they do not always perform a prognostic function in human life; secondly, their integrated rethinking from the scientific search for the new to the conditions of educational activity is difficult, and sometimes not possible; third, future pedagogues do not learn to turn the method of analogy into techniques of modeling or comparison, and vice versa, depending on the educational functions assigned to them.

References

Батороев К. Б. Кибернетика и метод аналогии. М.: Высшая школа, 1974.

Бондар В. І. Аналогія як явище в системі прогностичних методів у педагогіці // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17: Теорія і практика навчання та виховання: зб. наук. праць. Київ: Вид- во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 29. С. 8–16.

Буш Г. Я. Аналогия и техническое творчество. Рига: Авотс, 1981.

Гершунский Б. С. Прогностические методы в педагогике. Киев: Изд-во «Вища школа», 1974. С. 126–140.

Григоров В. М. Роль экспертов в выработке управленческих решений // Научное управление обществом. М.: Мысль, 1972. Вып. 6. С. 132–136.

Костюк Г. С. Мислення та його розвиток // Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ: Радянська школа, 1989. С. 194–195.

Маркс К. и Энгельс Ф. Сочинения. Т. 20.

Published

2023-05-03

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD