THE CONCEPT OF CULTURE IN THE SYSTEM OF PHILOSOPHICAL AND PEDAGOGICAL DISCOURSE

Authors

  • Tetiana PYROGOVA

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).10

Keywords:

man, society, culture, spirituality, education.

Abstract

The study of the phenomenon of culture is one of the priority tasks of modern philosophy. Unfortunately, a common point of view on the definition has not yet been reached. This may not be necessary. After all, a host of definitions can determine the nature of culture from different angles, to embrace it as a whole. And yet, it is necessary to dwell on some definition in order to go further. Let's review the philosophical discourse on this subject. The author uses a multidimensional approach based on the achievements of predecessor scientists. After the tragic social events of the twentieth century in the philosophical discourse intensified the tendency to criticize the humanistic power of culture, its ability to ensure stable development of mankind. The philosophical discourse on the concept of "culture" becomes especially relevant in the modern postmodern era, when classical ideas about cultural tastes, classical schemes of perception of reality and its interpretation change to non-classical ones. In modern conditions of a clear civilizational crisis of mankind and a variety of contradictions to overcome them, it is necessary to use all the possibilities of culture.

References

Андрущенко В. П. Поняття культури: філософський дискурс на рубежі століть // Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 33. С. 5–9.

Воропаєва В. Г. Культура як предмет соціально-філософського дискурсу // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2012. Вип. 51. С. 177–190.

Максименюк М. Ю. Соціально-філософський дискурс розвитку поліетнічного соціуму // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2010. Вип. 40. С. 224–238.

Стокалич І. С. Цивілізація та культура як категорії соціально-філософського аналізу: М. Я. Данилевський – К. М. Леонтьєв – М. О. Бердяєв – П. О. Сорокін // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2014. № 2. С. 85–89.

Чміль Г. Філософський дискурс кіноекранної реальності // Культурологічна думка. 2015. № 8. С. 19–25

Воропаєва В. Г. Онтологічні засади культури як найвищої загальнолюдської цінності буття // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2013. Вип. 54. С. 251–265.

Рижова І. С. Культура як найбільш фундаментальний спосіб людського бутя // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2011. Вип. 46. С. 126–134.

Сулятицька Т. Культурні цінності та їх місце в міжкультурній комунікації / Т. Сулятицька // Культурологічна думка. 2011. № 3. С. 185–189.

Артеменко А. Цінність «зрізаного якоря» та технологізація культури // Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Серія: Філософія. 2010. Вип. 7. С. 237–242.

Дулгерова О. М., Кришталь Т. М. Характеристика моральних норм культури професійного спілкування керівника підрозділу ДСНС України // Вісник Національного університету оборони України. 2015. Вип. 3 (46). С. 84–88.

Крайнікова Т. Функції культури медіаспоживання // Вісник Книжкової палати. 2014. № 4. С. 39–41

Святненко І. О. Гендерна культура як соціологічний концепт: до постановки проблеми // Грані. 2015. № 10/1 (126). С. 103–108.

Grau A. Werte // TV diskurs. 2007. No. 1. S. 38–41.

Published

2023-05-03

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING