MEDICAL EDUCATION IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF THE VALUES O F SUSTAINABLE DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).05Keywords:
evolution, humanism, neohumanism, transhumanism, UN andAbstract
The article is aimed at studying the phenomenon of a large trend of reorientation of the entire world scientific and educational complex, which may be accelerated under the influence of the CoViD-2019 pandemic. The origins of the modern industrial educational paradigm of the 19th century have been studied and the reasons for the application of quantitative indicators to the evaluation of scientific products and universities have been explained. It is indicated that there is a transition to a new and "ecological" assessment, based on a change in the philosophy of education in general and the noohumanist orientation of the goals and methods of universities. It is proposed to take into account this innovation in creating a strategy for changing the system of higher education and the system of evaluating the performance of scientists and teachers of Ukraine.
References
Андрущенко В. Екологічна парадигма української освіти // Вища школа України. 2019. № 4. С. 5–12
Беннтес М. Как Дмитрий Ицков планирует жить вечно // Инопресса. 26 июля 2014. URL: http:// www.inopressa.ru/article/26Jun2014/times/Itskov.html
Глобальное будущее 2045. Конвергентные технологии (НБИКС) и трансгуманистическая эволюция / под ред. проф. Д. И. Дубровского. М.: ООО «Изд-во МБА», 2013. 272 с.
Голдберг Э. Парадокс мудрости. Научное опровержение "старческого слабоумия". Революционный взгляд на мышление человека / пер. с англ. Л. А. Афанасьева. М.: Поколение, 2007. 381 с
Ицков Д. Жизнь бесценна, но коротка // Взгляд. 10 июля 2012. URL: http://vz.ru/ opinions/2012/7/10/587873.html
Казаков В. Н. Размышления о медицине (философия естествознания). Кн. первая. Донецк: Изд-во «Ноулидж» (Донецкое отделение), 2010. 419 с.
Казаков В. Н. Будущее медицины (что нас ждет завтра). Кн. вторая. Донецк: Изд-во «Ноулидж»» (Донецкое отделение), 2011. 551 с. 8. Кірик Т. В. Філософсько-освітній аналіз первинної еволюції концепту "неогуманізм" // Вища освіта України. 2015. № 2. С. 21–37, 104, 107–108.
Кірик Т. Філософія освіти про ноолексикон для вищої школи XXI ст. // Вища освіта України. 2017. № 1. С. 30–36, 87, 90–91.
Корсак К. В. Вища освіта в умовах шкідливих інформаційних епідемій // Вища освіта України. 2018. № 3. С. 39–46, 86, 91.
Россия 2045. Заглядывая в будущее. Ч. 1. URL: http://www.youtube.com/watch?v= TpfpGjL-xCk
Турчин А. В., Батин М. А. Футурология. XXI век: бессмертие или глобальная катастрофа? М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2013. 263 с.: ил., [24] с. цв. вкл.
Уилсон Э. Хозяева Земли. Социальное завоевание планеты человечеством. СПб.: Питер, 2014. URL: https://www.litmir.me/br/?b=250777&p=31 refutation of "senile dementia".
Ernst Ulrich von Weizsacker, Anders Wijkman (2018). Come On! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. A Report to the Club of Rome. Springer. 15. The Times Higher Education Impact Rankings. URL: https://www.timeshighereducation.com/rankings/ impact/2020/overall#!/page/30/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/undefined