FETISHIZATION OF PATRIOTISM AS A PROBLEM OF PEACEBUILDING IN THE DISCOURSE OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).07Keywords:
patriotism, national identity, higher education, university, peacebuilding.Abstract
In the article proposed the author's vision of peacebuilding processes in higher education, namely fetishization of patriotism. The article shows that real (creative) patriotism requires a high intellectual and moral culture of the personality. Special attention is paid to university teachers, who must not only provide the educational process, but also form civic responsibility. Exactly such teachers have to grow new generations of citizens who combine love for the homeland with respect for general human values.
References
Андрущенко В. П., Савельєв В. Л. Освітня політика (огляд порядку денного). Київ: МП Леся, 2010. 368 с.
Андрущенко В. П. Цивілізаційна цінність миру в освітньому контексті // Освіта для миру = Edukacja dla pokoju: зб. наук. пр.: у 2 т. / редкол.: Кремень В. Г. (голова); Коцур В. П., Ничкало Н. Г., Шльосек Ф. (заст. голови); Довгий С. О., Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Котун К. В. (чл. редкол.). Київ: Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019. Т.1. С. 37–50.
Бубер М. Народ и его земля // Бубер М. Избранные произведения. Иерусалим: Библиотека-Алия, 1979. 420 с.
Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум. Київ: Грамота, 2007. 576 с.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с.
Кремень В. Г. Освіта як запорука миру: шлях до людини // Освіта для миру = Edukacja dla pokoju: зб. наук. пр.: у 2 т. / редкол.: Кремень В. Г. (голова); Коцур В. П., Ничкало Н. Г., Шльосек Ф. (заст. голови); Довгий С. О., Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Котун К. В. (чл. редкол.). Київ: Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019. Т.1. С. 13–21.
Ласло Э. Макросдвиг. К устойчивости мира курсом перемен / пер. с англ. Ю. А. Данилов; предисл. А.Ч. Кларк; Фонд глобальных проблем выживания человечества им. Н.Н.Моисеева. М.: Тайдекс Ко, 2004. 207 с.
Пролеєв С. Репресивність освіти: вимушена необхідність чи владні зазіхання соціуму? // Філософія освіти. 2007. №1 (6). С.17–27.
Свириденко Д. Б. Потенціал педагогіки трансгресії в епоху глобалізації // Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. Вип. 88 (9). С. 128–132.
Фрейре П. Педагогіка пригноблених / пер. О. Дем'янчук. Київ: Юніверс, 2003. 166 с.
Фрейре П. Педагогіка свободи: етика, демократія і громадянська мужність / пер. з англ. О. Дем'янчук. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2004. 120 с.
Ясперс К. Идея университета / пер. с нем. Т. В. Тягуновой; ред. перевода О. Н. Шпарага; под. общ. ред. М. А. Гусаковского. Минск: БГУ, 2006. 159 с.
Barriers to peace in the Israeli-Palestinian conflict / editor Yaacov Bar-Siman-Tov. Jerusalem: Konrad-Adenauer- Stiftung Israel Jerusalem Institute for Israel Studies. 2010. 385 p.
Bekerman, Z., & Maoz, I. (2005). Troubles with identity: Obstacles to coexistence education in conflict ridden societies. Identity: An International Journal of Theory and Research, 5(4), 341–358.
Harris Ian M. (2004). Peace education theory, Journal of Peace Education, 1:1, 5–20, DOI: 10.1080/1740020032000178276
Reardon, Betty. Comprehensive Peace Education: Educating for Global Responsibility Paperback – March 1, 1988. 121p.
Rhoads R., Liu A. (2009). Globalization, Social Movement and the American University: Implications for Research and Practice // Higher Education Handbook of Theory and Research. New York: Springer Netherlands. Vol. 24. P. 288.
Terepyshchyi, S., Khomenko, G. (2020). Conceptual Model of Reintegration of Ukrainian Displaced Universities: Peacebuilding in Higher Education. Studia Warmińskie, 56, 161–177. https://doi.org/10.31648/ sw.4571
Terepyshchyi, S., Khomenko H. (2019) The Dialectics of Humanism and Pragmatism as a Basis for the Formation of Higher Education Strategy Development. Ukrainian Policymaker, Volume 5, 98-107. https://doi. org/10.29202/up/5/11
Zembylas M. (2009). Inventing Spaces for Critical Emotional Praxis The Pedagogical Challenges of Reconciliation and Peace // Peace education in conflict and post-conflict societies. Comparative perspectives. Edited by C. McGlynn, M. Zembylas, Z.Bekerman and T. Gallagher. P. 183–193.