THE ROLE OF GEOECOLOGY IN THE FORMATION OF THE RESEARCH COMPETENCIES OF STUDENTS-ENVIRONMENTALISTS AND FUTURE MINING PROFESSIONALS
Keywords:
geoecology, mining, higher education, competence approach, competence, research competences.Abstract
In the article, it is emphasized that the educational process needs to be reformed in order to strengthen its research component. Competence is a kind of indicator of students' readiness to apply the acquired knowledge and skills, experience, etc. in the educational process, research conduction, future professional activities. Thus, the article outlines the basic principles and analyzes the prospects for the formation of the research competencies by means of geochemistry, ecology, geology, etc. for environmental students and future mining specialists. In particular, during their studies, students conduct various research projects aimed at investigating the geochemical conditions of areas located near mining enterprises, quarries, roads, etc. The study of geochemical anomalies makes it possible to investigate the sources of certain elements or compounds, the flows of their dispersion and localization, to identify dangerous concentrations (levels) and to assess both negative and positive effects of their dispersion. The proposed in the article problemresearch approach contributes to the development of students' personality, their creative attitude to educational activities, strengthens motivation for learning and search activities.
References
Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 кн. Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: навч.-метод. видання. Київ: Либідь, 2003. 280 с.
Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 кн., кн. 2. Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: навч.-метод. посіб. Київ: Либідь, 2003. 344 с.
Борисов О. О., Кофанова О. В. Комплексний аналіз геохімічного стану придорожніх територій великого міста // Вісник Нац. техніч. ун-ту «ХПІ». Сер.: Нові рішення в сучасних технологіях. 2017. № 32 (1254). С. 91–97. DOI:10.20998/2413- 4295.2017.32.15
Велігоря В. В. Компетентнісний підхід в освіті – новий концептуальний орієнтир для реформування сучасної системи освіти // Актуальні питання освіти і науки: зб. наук. ст.: матеріали ІV міжнар. наук.-практ. конф. (10–11 листоп. 2016 р., м. Харків). Харків: ХОГОКЗ, 2016. С. 66–69.
Величко Л. Предметні компетенції з хімії: перше наближення // Біологія і хімія в шк. 2011. № 4. С. 10–13.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: К.І.С., 2004. 112 с.
Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти: лист МОН України від 31 липня 2008 р. №1/9–484. URL: http://www.mon.gov.ua (12.09.19)
Овчарук О. В. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. Київ: К.І.С., 2003. С. 17–43.
Тараненко І. Розвиток життєвої компетентності та соціальної інтеграції: досвід європейських країн // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство: наук.-метод. зб. / ред. кол. Н. Софій, І. Єрмаков та ін. Київ: Контекст, 2000. С. 37–70.
Андросова Н. К. Геолого-экологические исследования и картографирование (Геоэкологическое картирование): учеб. пособ. Москва: Изд-во РУДН, 2000. 98 с.
Краевский В. В., Хуторской А. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах // Педагогика. 2003. № 3. С. 3–10. 12. Прокофьева Е. Н., Левина Е. Ю., Загребина Е. И. Диагностика формирования компетенций студентов в вузе // Фундаментальные исследования. 2015. № 2–4. С. 797–801.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: Выявление развития и реализация: пер. с англ. Москва: Когито-центр, 2002. 396 с.
Холодная М. А. Предисловие // Равен Джон. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы: пер. с англ. Изд. 2-е, испр. Москва: Изд-во «Когито Центр», 2001. С. 5–9.
Шепель В. М. Управленческая антропология: Человековедческая компетентность менеджера. Москва: Народное образование, 2000. 544 с.
Шишов С. Е., Кальней В. А. Мониторинг качества образования в школе. Москва: Рос. пед. агентство, 1999. 320 с.
The 4-Dimensional Ecology Education (4DEE) Framework / [A. R. Berkowitz, C. Cid, J. Doherty, D. Ebert- May et. al]. URL: https://www.esa.org/4DEE/framework (21.04.20)
Crutzen P. J., Stoermer E. F. The 'Anthropocene' // Global Change Newsletter, 2000. No. 41. P. 17–18.
White R. W. Motivation Reconsidered: The Concept of Competence // Psychological Review. 1959. Vol. 66 (5). P. 297–333.