EDUCATIONAL ENVIRONMENT SAFETY IN HIGHER EDUCATION INNOVATION
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).07Keywords:
information, safety, education, philosophy, creativity.Abstract
Safety of the educational environmental is known to be one the essential and basic principles for effective functioning at any educational institution. Therefore, it is necessary to continue researches of its problematic fields and to improve its methodological tools to solve emerging tasks. Among all the components of this safety (psychological, environmental, informational), to our mind, the informational component has a priority since the development (and corresponding impact) of media is difficult to overestimate these days. This fact is starting to take a key role in personality formation from the very beginning. The article analyses the component of the concept “informational safety” itself and possible suggested ways to maximize it. The relevance of what is outlined not only in the development of critical thinking, but also the realization of the creative potential of the individual as a whole is emphasized.
References
Босенко В. О. Виховати вихователя. Київ, 2004. 455 с.
Ліпман М. Критичне мислення: чим воно може бути? // Постметодика. 2005. № 2 (60). С. 33–41.
Правила виховання щасливих дітей від 6 великих вчителів, які відкривали власні школи. URL: http://vsviti.com.ua/interesting/ ideji/84936?fbclid=IwAR3z_T_wZG8Wl8Wa7898q3- ddHis-liP42B2GzW3sdQ7PRrIpZIFcUJdLsw
Сухомлинський В. О. Я розповім вам казку. Філософія для дітей / уклад. О. В. Сухомлинська. Харків: ВД «Школа», 2016. 576 с.
Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища: метод. посіб. / за заг. ред. Т.П. Цюман. Київ, 2018. 56 с.
Зайцев А. В. Критическое мышление» в философской рефлексии Джона Дьюи // Диалог. 2019. №1(13). С. 8–14.
Ильенков Э. В. Учитесь мыслить смолоду. Москва: Знание, 1977. 34 с.
Липман М. Обучение с целью уменьшения насилия и развития миролюбия // Вопросы философии. 2005. № 3. С. 110–121.
Совет Харари: пять вещей, которым стоит научить ваших детей. И речь не о программировании. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/3250- sovet-kharary-piat-veshchei-kotorym-stoyt-nauchytvashykh- detei-y-rech-ne-o-prohrammyrovanyy.
Юлина Н. С. Философия для детей. Москва, 1996. 241 с.
Jespersen Р. How to do philosophy with children // Analytic Teaching. 1987. Vol. 8, no. 1, pp. 35–43.
Jespersen P. Problems with Philosophy for children // Analytic Teaching. 1993. Vol. 14, no. 1, pр. 69–71.