TRENDS IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS IN SPECIAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Volodymyr SYNOV
  • Daria SUPRUN
  • Maria SHEREMET

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.1(76).05

Keywords:

specialist in the field of special education, professional training, professional training systems, professional training system’s component.

Abstract

The urgent state of the problem of formation and development of the system of professional training of specialists in the field of special education is highlighted. An analytical review of scientific of contemporary researchers’ thought is conducted. The concepts of reforming, bases of a perspective vision of development of national higher education are characterized. The attention is focused on the importance and necessity of studying and translating the best practices of foreign countries in the context of higher education. The key parameters for ensuring the competitiveness of a specialist in this sphere are determined: high overall level of development of the national education system; assimilation of new and advanced experience acquired in the process of cooperation with foreign countries; ensuring the quality of services in the internal and external markets of educational services; availability of quality educational and research infrastructure; development of strategic partnership; development of mobility. Tracks of modernization of specialists’ training in higher educational institutions areclarified. The present-day state of specialized specialists’ professional training is explored. The practical aspects of its improving are analyzed. Various methods of scientific research within the framework of the indicated research problem are considered. On the basis of the analysis, the content of specialists’ professional training in the field of special education is clarified and the components of the readiness structure of the future competitive specialists’ (teacher, special psychologist, speech therapist) in the aspect of innovative activity prepared for work in modern market conditions are determined.

References

Андрущенко В. П., Бондар В. І. Модернізація педагогічної освіти відповідно до викликів XXI століття // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. Миколаїв, 2010. Вип. 1.28. С. 12–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nvmdup_2010_1.0

Кремень В. Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін // Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 8–15.

Синьов В. М., Пометун О. І., Кривуша В. І., Супрун М. О. Основи теорії виховання: навч. посіб. Київ: МП «Леся», 1997. 140 с.

Супрун Д. М. Професійна підготовка психологів в галузі спеціальної освіти: монографія Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. 392 с.

Супрун Д. М. Management – a component of psychologists’ professional training (Менеджмент – складова професійної підготовки психологів): навчально-методичний посібник для студентів, слухачів магістратури та практикуючих психологів. Київ, 2016. 250 с.

Cупрун М. О. Корекційне навчання учнів допоміжних закладів освіти: витоки, становлення та розвиток (друга половина ХІХ – перша половина ХХ ст.): монографія. Київ: Вид. КЮІ МВСУ Паливода А. В., 2005.

Published

2023-05-17

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION