CONCEPTUAL PRINCIPLES FOR THE DEVELOPMENT OF STEM-EDUCATION IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.1(76).09Keywords:
STEM-education, IT-technologies, STEM-technologies, SMART-complexes of subjects, qualification portrait of a teacher.Abstract
The development concept for STEM-education is based on the realization that the key to success is the strategic goal of such education: preparing a person of the future – a creative and free personality who is able to study for life, think critically, find creative solutions, customize to modern conditions, and adapt to modern conditions to the development of advanced information technologies, to success in the rapid technological development of the global society. It is found out the basic principles of STEM-education are the principles of integration, innovation, humanistic axiology, socio-emotional, orientation to the teacher’s personality. The main priority for the development of STEM-education in Ukraine is the coordinated teamwork of pedagogical professionals with the ability to direct intellectual concentration on the achievement of the agreed common educational goal, collegiality in the formation and evaluation of the effectiveness of educational projects.
References
Барна О. В., Балик Н. Д. Впровадження STEM-освіти у навчальних закладах: етапи та моделі // STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес: матеріали І регіональної наук.-практ. вебконференції. Тернопіль, 2017. С. 3–8.
Балик Н. Р., Шмигер Г. П. Підходи та особливості сучасної stem-освіти // Фізико-математична освіта. 2017. № 2(12). С. 26–30.
Глосарій термінів STEM-освіти. URL: http:// ontology.inhost.com.ua/index.php?graph_uid=1347.
Гончарова Н. О. Професійна компетентність вчителя у системі навчання STEM // Наукові записки Малої академії наук України. 2015. № 7. С. 141– 147.
Дудіч Г. Future Classroom Lab як модель освітнього середовища. URL: https://www.google.com/ searchclient=ubuntu&channel=fs&q=Future+Classro om +Lab
Грень Л. М. Забезпечення мотивації досягнення професійного успіху у студентів ВТНЗ // Педагогічний альманах. 2011. № 9. С. 121–125.
Засоби та обладнання STEM. URL: https:// imzo.gov.ua/stem-osvita/zasobi-ta-obladnannyastem/
Кириленко С., Кіян О. Поліфункціональний урок у системі STEM-освіти: теоретико-методологічні та методичні сегменти // Рідна школа. 2016. № 4. С. 50–54.
Коваленко О., Сапрунова О. STEM-освіта: досвід упровадження в країнах ЄС та США // Рідна школа. 2016. № 4 (1036), квітень. С. 46–50. 10. Мартинюк І. Творчий потенціал і самореалізація особистості // Психологія і педагогіка життєтворчості. Київ, 1996. 792 с.
Мазелла Ф. Освіта на робочому місці: як вчитися в епоху цифрових технологій. URL: https://www. epravda.com.ua/publications/2017/04/21/624116/
Патрикєєва О. О. Актуальність запровадження STEM-навчання в Україні // Інформаційний збірник для директорів школи та завідувачів дитячого садка. 2015. Вип. 17–18 (41). С. 90–92.
Савченко І. М. Реалізація ідей STEM-освіти Національним центром «Мала академія наук України» // Наукові записки Малої академії наук України. 2015. № 7. С. 148–157.