CURRENT PROBLEMS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: FORMATION OF ENVIRONMENTAL COMPETENCE OF FUTURE ARCHITECTS IN TECHNICAL UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).08

Keywords:

environmental education, environmental competence of futu re architects, pedagogical conditions for the training of modern architects, significant personal qualities, sustainable, environmentally friendly development, restoration of Ukraine after the russian aggression.

Abstract

The theory and practice of professional activity in the field of architectu re and the provision of its training in universities made it possible to identify the following featu res: multifacetedness and interdisci plinary natu re, the creative natu re of professional education, the need for propaedeutic training, focus on project activity, informatization and environmentalization of educational and professional functions. Modern scientific approaches to understanding the world are characterized, according to which a specialist must be knowledgeable in his professional role, have an idea of the laws operating in natu re and society. The moral princi ples and factors of ecological cultu re, which make up the internal basis of ecological secu rity, generally sustainable, environmentally friendly development, are defined. According to the results of the research, the pedagogical conditions that form the environmental competence, which forms the basis of the ecological cultu re of the specialist, have been determined. These include: development of professional competence as a prerequisite for environmental competence; pu rposeful design of the informational and ecological educational environment; fostering the need for professional self-improvement and self-development; involvement of futu re architects in environmental protection activities. The structu re of environmental competence proposed by us made it possible to identify and justify the criteria for its monitoring among students: motivational and valuable; cognitive-informational (volume, awareness, depth and strength of modern wide-ranging environmental knowledge); activity-responsible (developing the ability to creatively solve educational environmental tasks, having experience of partici pating in practical matters of preserving and improving the state of the environment); reflective and personal. “Ecological competence of futu re architects” is defined as an important component of professional competence, which contains a complex characteristic of a motivated specialist regarding the system of integrated ecological knowledge, skills and abilities, practical experience of environmentally safe and environmental protection activities, high personal qualities regarding the formation of ecological consciousness, thinking, ethics, cultu re, in general, the modern noospheric worldview. The conducted pedagogical experiment gave positive results in terms of increasing the environmental competence of futu re architects due to the introduction of developed pedagogical conditions and modernized and improved forms of professional training. For Ukraine, this process is important in connection with the restoration of significant territories, villages and cities affected by russian aggression.

References

Бугайов, О.П. (2020). Кодекс нової цивілізації: основи екологічної безпеки. Київ : Видавництво «СПД Павленко». 624 с.

Вознюк, А.В. (2017). Педагогічна аксіоматика як теоретична педагогіка : монографія. Житомир : Вид-во Євенко О.О. 444 с.

Осипенко, О., Саєнко, Т. (2021). Педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх архітекторів у ВНЗ. Збірник наукових праць Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка і психологія». № 1(18). С. 100– 108. https://doi.10.18372/2411-264X.18.15483.

Осипенко, О. (2017). Екологічна підготовка майбутніх архітекторів у структурі вищої архітектурної освіти. Наука і вища освіта: теоретичний і науково-методичний журнал. Видання НПУ імені М.П. Драгоманова, № 1, доп. 2. С. 292–302.

Саєнко, Т., Осипенко, О. (2021). Поглиблення екологічної компетентності в структурі професійної підготовки майбутніх архітекторів у ВНЗ. Вища освіта України: теоретичний та науково- методичний часопис. № 2(81). С. 77–83. https:// doi.10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).10.

Саєнко, Т., Осипенко, О. (2022). Формування екологічної компетентності майбутніх архітекторів у ЗВО/університетах на основі концепції безперервної освіти. Звіт про дослідження (номер держреєстрації 0121U111478): сфера використання: 01 «Освіта/ Педагогіка», код спеціальності 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». НАУ. 73 с.

Саєнко, Т., Осипенко, О. (2012). Особливості екологічної освіти у вищих технічних навчальних закладах. Вища освіта України: теор. і наук.-метод. журнал. Київ–Запоріжжя. Класичний приватний університет. № 1. Додаток 2. Тема випуску: «Наука і вища освіта». С. 286–294.

Саєнко, Т., Осипенко, О. (2013). Психолого- педагогічні проблеми компетентнісного підходу в екологічній підготовці учнів. Актуальні проблеми вищої професійної освіти : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 21–22 березня. Київ : НАУ. С. 87–90.

Kirik, V., Cheng, S., Vyunova, N., et al. (2021). Education of Green Engineers for Achieving Sustainable Development in Green Manufacturing Industry. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 11(5). 2021, pp. 118–145. https://doi.org/10.3991/ijep.v11i5.22165.

Obukhova, L., Galustyan, O., Baklanov, I., et al. (2020). Formation of Organizational Competence of Future Engineers By Means of Blended Learning. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 10 (2), pp. 119–127. https://doi.org/10.3991/ijep.v10i2.12047.

Radkevych, V., Zhurian, V., Kononenko, A., Smyrnova, I. (2023). Pedagogical Aspects of the Formation of Ecological Competence of Specialists of the Maritime Branch. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). 13(1), pp. 82–93. https://doi.org/10.3991/ijep.v13i1.36125.

Rostoka, M., Kuzmenko, O. (2023). EСO-Environment of the Information –Analytical System of Scientific Personnel Training as a Means of Open Science. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 13(1). 2023, pp. 94–101. https://doi.org/10.3991/ijep.v13i1.36111.

Published

2023-08-30

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD