COGNITION AND COMMUNICATION IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.3(90).03

Keywords:

cognition, self-knowledge, communication, educational process, pedagogical intentionality, structure of communicative needs, individual educational trajectory, world science, professional identity, professional identification.

Abstract

The article examines the relationship between cognition and communication in the educational environment and educational process as a factor in the formation of an individual educational trajectory and the formation of the student’s professional identity in higher educational institutions. A transition is being made from considering the relationship between knowledge and communication in the epistemological dimension, when communication is taken beyond the limits of cognition, to considering the relationship between knowledge and communication at the institutional and personal levels. At the institutional level, we are talking about the role of communications in the development of scientific research. The role of pedagogical intentionality in the formation of an orientation toward cognition as a motivator and determinant of the development of professional qualities of a student is considered. The role of communications in obtaining new knowledge and information, as well as in forming connections with the scientific and professional community is revealed. The importance of the value, worldview and ethical dimension of the formation of a professional personality is highlighted to strengthen its connection with the professional environment of one’s own country. This is especially important in the context of the formation of a new communicative structure of needs, which is focused on obtaining knowledge and information that corresponds to the current level of problem areas in modern science.

References

Гнатюк Я. С. (2019). Комунікативний потенціал культурної предикації / Я. С. Гнатюк. Івано-Франківськ : Вид-во «Лілея-НВ». 304 с.

Даниляк Р. П. (2007). Концептуальні підходи до пізнавальної та комунікативної взаємодії Я та Іншого: методологічний аналіз : автореф. дис. … кандидата філос. наук. Одес. нац. ун-т. Одеса. 16 с.

Костіна Тетяна. (2017). Проблема об’єктивності людського пізнання. Thesis. Національний авіаційний університет. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/49012.

Новіков Д. В. (2018). Соціальне пізнання, діалог, комунікація. Thesis, Київський національний університет технологій та дизайну. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/12503.

Рорті Річард. (2010). Філософія і дзеркало природи (уривок) (пер. В. С. Пазенко). URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Rorty_Richard/Filosofia_i_dzerkalo_pryrody_uryvok/.

Рубанець Олександра. (2021). Мережевий освітній простір. Вища освіта України. № 4. С. 39–46. URL: https://wou.npu.edu.ua/.

Шашкова Л. О., Злочевська М. В. (2011). Діалогічний вимір гуманітарного знання : монографія. Київ : Видавничий дім «Професіонал». 176 с.

Barthes, Roland. La Mort de l’auteur [The Death of the Author]. Retrieved from: https://www.litencyc.com/php/sworks.php?UID=10350&rec=true

Published

2023-12-13

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES