SOCIAL INCLUSION AS A GUARANTEE OF SUCCESSFUL UNIVERSITY – COMMUNITY ENGAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.3(90).06

Keywords:

communities, social inclusion, social innovations, sustainable development, universities.

Abstract

The article outlines the role of social inclusion in advancing sustainable development via university-community engagement. It draws from earlier methodological approaches and investigates development of social inclusion through the lens of previous studies of social cohesion, intercultural communication, managing diversity in academic communities. Different aspects of social inclusion and its realization in societal life and educational environment are presented; the concept of social inclusion, its interpretation by Ukrainian and international academic and expert communities are defined. The article then examines the role of social inclusion in the formation and revival of postwar Ukrainian society. The potential of international educational projects, like Erasmus+, as well as other international technical assistance projects and programs, their capability to facilitate university – community engagement and contribute to social inclusion are explored.

References

Блінов О. А., Тімкін І. Ф. Соціальна робота з пораненими військовослужбовцями в військовому госпіталі. Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: кол. монограф.: у 2 ч. Ч. 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : Технодрук, 2021. С. 268–281.

Всеукраїнська науково-практична онлайн-конференція «Інклюзія в умовах воєнного часу» (20 жовтня 2022 р.). URL: https://vsei.

vn.ua/index.php/z/1019-vseukrajinska-naukovopraktichna-onlajn-konferentsiya-inklyuziya-vumovakh-voennogo-chasu.

Грек О. Б. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою суспільства. URL: https://naurok.com.ua/inklyuzivna-osvita-yak-model-socialnogoustroyu-suspilstva-271509.html.

Група активної реабілітації. URL: https://gar.org.ua/.

Група впливу. URL: https://www.vplyv.org.ua/

Дизайнерське бюро ORFO Universal Design.URL: https://m.facebook.com/profile.php?id=100026443676281.

Інклюзивне освітнє середовище: проблеми, перспективи та кращі практики: тези доповідей ХХІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 30 листопада – 1 грудня 2022 р.): у 2 ч. Ч. 1. Київ: Університет «Україна», 2021. URL: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_ vidannya/Inkljuzivne_osvitn_seredovische/zbirnik_ios_2022_1.pdf. 333 с.

Інклюзія осіб з інвалідністю при гуманітарному реагуванні: посібник для органів і закладів, залучених до організації та надання допомоги й послуг населенню при гуманітарному реагуванні / упоряд. І. Виртосу; за ред. О. Іванова. ПРООН. 2022. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-12/Inclusive%20Hum%20resp%20posibnyk.pdf.

Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції. Кам’янець-Подільський : Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2022. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/28305/1/3.%20Toporivska_Tripak_tezu.pdf. 384 с.

Колупаєва А. (2014). Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання. № 2. С. 7–18.

На факультеті СПП вперше відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття». (26.11.2021, Запорізький національний університет). URL: https://www.znu.edu.ua/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=55749&lang=ukr&news_code=na-fakultetispp-vpershe-vidbulasya-vseukrayinska-naukovopraktichna-

konferentsiya---spetsialna-osvita-tasotsialna-inklyuziya--vikliki-khkh---stolittya--.

Нестерова М., Атнажева Л., Заможський А. (2023). Соціальні інновації та управління різноманіттям у співпраці університетів та громад. Вища освіта України. № 1. С. 47–53.

Парубець О. М., Садчикова І. В., Кальченко О. М., Тарасенко О. О. (2022). Фінансова інклюзія як інструмент доступності населення до ринку фінансових послуг країн ЄС. Економіка. Фінанси. Право. № 1/1. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2022.1(1).

Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку (2021) : кол. монограф.: у 2 ч. Ч. 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : Технодрук, 352 с.

Спільнота EnableMe. URL: https://community.enableme.org/ua/.

Тимків А. О., Сидор Г. В. (2022). Фінансова інклюзія як складова відновлення економіки України. Інклюзія і суспільство. № 1. URL:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-1

Як ООН підтримує Цілі сталого розвитку в Україні. URL: https://ukraine.un.org/uk/sdgs.

Building capacity for inclusive teaching: policies and practices to prepare all teachers for diversity and inclusion. OECD Education Working Paper, no., 256. Retrieved from: https://doi.org/10.1787/57fe6a38-en

Commission Implementing Decision – framework of inclusion measures of Erasmus+ and European Solidarity Corps 2021–27. Retrieved from: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/commission-decisionframework-inclusion-2021-27.

Waegh, R. de et al. (2023). Social Inclusion and Resilience. Islands and Resilience. SpringerBriefs on Case Studies of Sustainable Development. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-9964-2_2

Diversity, Equity and Inclusion in European Higher Education Institutions. Retrieved from: https://eua.

eu/downloads/publications/web_diversity%20equity%20and%20inclusion%20in%20european%20higher%20education%20institutions.pdf

Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. (2016). Report on the World Social Situation 2016. New York United Nations.

Nesterova, M., & Orzhel, O. (2022). The Case of REDU Project: Aligning Results with Displaced Universities’ Needs and the Future of Ukraine. International Scientific Journal of Universities and Leadership, no. 14. Retrieved from: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-14-42-55

Principles and Guidelines to Strengthen the Social Dimension of Higher Education in the EHEA. Retrieved from: http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique_Annex_II.pdf.

Rome Ministerial Communiqué. Retrieved from: http://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf

The European Pillar of Social Rights in 20 principles. Retrieved from: http://commission.europa.eu/ strategy-and-policy/priorities-2019-2024/economy-works-people/jobs-growth-and-investment/europeanpillar-social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_en#chapter-iii-social-protection-and-inclusion.

The Strength through Diversity: Education for Inclusive Societies. Retrieved from: https://www.oecd.org/education/strength-through-diversity/.

Published

2023-12-13

Issue

Section

HIGER EDUCATION SCIENTIFIC PROJECTS