THE DEVELOPMENT OF THE FUTURE EDUCATORS’ EMOTIONAL INTELLIGENCE AS ONE OF THE IMPORTANT SKILLS THEIR PROFESSIONAL ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.3(90).09

Keywords:

emotional intelligence, professional activity, future educators, soft skills.

Abstract

This article presents the research of emotional intelligence (EQ) as one of the most flexible skills of the 21st century. Using modern scientific research, the author outlines the definition “emotional intelligence” and characterizes its main components. The article proves that the development of emotional intelligence is an extremely important skill both for realizing a person in everyday life and for becoming a professional. After all, like all other skills from the variety of soft skills, emotional intelligence is not only a personal integral asset, but also it is able to “strengthen” a number of professional competencies. That is why it is necessary to pay attention to the development of this flexible skill in the future teachers -educators’ trainings. The method of analyzing scientific literature and comparing the obtained results was used. The pedagogical practices with students of the “012 Preschool Education” specialty of Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi were used to obtain empirical results. As a result, we have to mention that EQ has the following abilities such as to manage one’s own emotions, to be stress-resistant, balanced, responsible in various situations but this is not the full list of components which must be developed from the early childhood. This task can be also performed by the educators. Research perspectives can include examples of empirical work on the development of emotional intelligence and pedagogical opportunities, where and how they can be used in the educational process of students, specialty “012 Preschool Education”. I will promote their professional development.

References

Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 20.09.2023)

Басюк Н. А. (2022) Емоційний інтелект: становлення та розвиток поняття в зарубіжних дослідженнях. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. Вип. 3 (110). С. 253–266. https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(110).2022.253-266

Ганаба С. (2023). Soft skills епохи «плинної модерності»: як змінюється змістове наповнення освіти. Вища освіта України. № 2. С. 25–31. https://doi.org/10.32782/UDU-VOU.2023.2(89).03

Ґоулман Д. (2018). Емоційний інтелект: чому він може значити більше, ніж IQ? [пер. з англ. С.-Л. Гумецької]. Xарків : Віват. 512 с.

Каньоса Н., Гордійчук М. (2022) Актуальність розвитку soft skills у реалізації індивідуальної освітньої траєкторії майбутніх фахівців дошкільної освіти. Гуманізація навчально-виховного процесу. № 1(101). С. 56–67. https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(101)2022.264940

Марчук С. В. (2021). Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». Вип. 3. С. 20–23. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.4

Степанова Н. М. (2022). Підготовка майбутніх вихователів: громадянознавчий аспект. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». Вип. № 4. С. 57–62.

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-4

Published

2023-12-13

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING