EDUCATIONAL ENVIRONMENT: UNITY OF FORM AND CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).06

Keywords:

educational environment, form and content, effectiveness and quality of education, paradigm of world perception, critical thinking, capitalization of intelligence, personal development

Abstract

The shortcomings of the formal, quantitative, and methodological understanding of the functional-instrumental vocation of the educational environment are analyzed. The necessity of supplementing such an approach with meaningful, qualitative, and conceptual-strategic priorities designed to form the ability of educational service recipients to formulate adequate and convincing responses to today's challenges and threats is substantiated. Critical thinking, intellectual capital, and personal development are crucial in such a system of criterion coordinates.

References

Горбунова, Л. (2011). Складнісне мислення як відповідь на виклик епохи. Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів: / [авт. кол. : В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай, та ін.]. К. : Педагогічна думка. С. 35–49.

Левкулич, В. (2021). Вища освіта сучасності крізь призму концептуальних пріоритетів. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (12), 100-116. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-100-116.

Левкулич, В. (2022). Вища освіта у дзеркалі викликів та альтернатив сучасності. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(1), 139–158. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-8.

Самчук, З. (2023). Перехрестя науково-освітніх альтернатив: монополія на прийняття рішень чи культивування компетентності?. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 171–196. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-10.

Самчук, З. Ф. (2015). Причинно-наслідкові зв’язки світоглядної зрілості та якісної освіти. Автономія та врядування у вищій освіті: збірник наукових праць. К. : ІВО НАПН України. С. 4–123.

Слюсаренко, О. (2022). Когерентність науки та освіти в діапазоні від інструментального потенціалу до проблемних факторів функціонування // Modern problems in science. Proceedings of the ХIХ International Scientific and Practical Conference. Vancouver, Canada. P. 544-550. URL: https://isg-konf.com/modern-problems-in-science-two. Available at : DOI: 10.46299/ISG.2022.1.19.

Allport, G. W. (1937). Personality: A Psychological Interpretation. N.-Y. : Henry Holt and Company. 588 р.

Fromm, E. (2011). Escape from Freedom. Ishi Press. 318 p.

Kuhn, T. S. (1970). Reflections on My Critics. Criticism and the Growth of Knowledge, eds. I. Lakatos and A. Musgrave. Cambridge. P. 254–272. 10. Kyriakides, L., Creemers, B., &

Charalambous, E. (2018). Equity and Quality Dimensions in Educational Effectiveness. Springer. 253 р.

Marcuse, H. (1974). Eros and Civilization : A Philosophical Inquiry into Freud. Beacon Press. 304 р.

Mounier, E. (2020). Le Personnalisme. République des Lettres. 141 р.

Rutherford, A. (2018). Elements of Critical Thinking: A Fundamental Guide to Effective Decision Making, Deep Analysis, Intelligent Reasoning, and Independent Thinking. 154 р.

Scheerens, J. (2015). Educational Effectiveness and Ineffectiveness: A Critical Review of the Knowledge Base. Springer. 404 р.

Thinknetic. (2021). The Critical Thinking Effect: Uncover The Secrets Of Thinking Critically And Telling Fact From Fiction (Critical Thinking & Logic Mastery). Thinknetic publishes. 194 р.

Published

2023-12-14

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION