CONTENT AND STRUCTURAL COMPONENTS OF PEDAGOGICAL TOLERANCE OF FUTURE TEACHERS OF PROFESSIONAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).07Keywords:
tolerance, pedagogical tolerance, future teachers of professional education, students, components, components, levelsAbstract
The article presents the structure of pedagogical tolerance of future teachers of professional education. An analysis of the studied phenomenon as an interdisciplinary, integrated, multifunctional personal quality of a modern teacher was carried out. It was established that the announced phenomenon includes motivational-value, cognitive-rational, communicativeactive, perceptual-reflective components. Criteria and indicators of the formation of pedagogical tolerance are proposed, each of which correlates with the substantive and conceptual content of the identified components. The concretized components of professional tolerance of future teachers of professional education have a strong connection, which reflects the integrative nature of the phenomenon, rather than the total. Based on the definition of the content and structure of the professional tolerance of future teachers of vocational education, as well as taking into account the existing requirements for the quality and results of professional training of students in higher education institutions, referring to the trends of measuring the formation of various pedagogical phenomena in experimental studies, four levels of the formation of the announced tolerance are distinguished: initial ( neutral-conflict) level; average (satisfactory) level, sufficient (status) level, high (reflective) level.
References
Атрощенко, Т. (2017). Теорія і практика формування міжетнічної толерантності майбутніх вчителів початкової школи : методичні рекомендації до вивчення спецкурсу для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта» освітнього ступеня магістр. Мукачево : МДУ, 24.
Варенко, Т. (2009). Сутність і структура педагогічної толерантності майбутнього вчителя. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова : збірник наукових праць, 6, 52–56.
Волощук, І., & Вакуліна, А. (2020). Розвиток толерантних якостей майбутніх вчителів у системі фахової підготовки. Науковий вісник Льотної академії. Серія «Педагогічні науки», 7, 20–25.
Гайдук, Г. (2018). Модель структурної організації професійної толерантності педагога. Психологічні перспективи, 32, 73–84. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-73-84.
Гнатовська, К. (2022). Формування толерантності в майбутніх педагогів у процесі навчання у ЗВО. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 88, 60–64.
Гордієнко, Ю. (2017). Формування педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов початкової школи : автореф. дис. ...канд. пед. наук : 13.00.04. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 20.
Кіндратюк Б., & Литвин-Кіндратюк, С. (2023). Організація самовдосконалення майбутніх педагогів на основі діагностики схильності до професійної діяльності : методичні рекомендації. Вид. 2-ге, випр. і доп. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 53.
Молчанова, А. (2013). Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога: посібник. Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 188.
Палько, І. (2023). Основні положення професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів у контексті формування міжкультурної толерантності. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 60–65.
Попова, Е., & Жуков, В. (2020). Педагогічне забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності школярів. Теорія та методика навчання та виховання : збірник наукових праць, 49, 67–79.