AUTHENTICITY OF THE TEACHER-LEADER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09

Keywords:

leadership, educational and scientific activity, oratorical activity, self-sufficiency, authenticity, action, subjectivity, influence, personal growth

Abstract

The article reveals the author’s view on the nature of leadership in educational and scientific activity, the formation and identification of the teacher’s authenticity, his/her informational, cognitive, emotional, psychological and behavioral influence on the audience through oratorical activity. A modern teacher becomes a leader for him/herself, the educational and scientific community, students, viewers, readers; a leader who opens up their potential, helps them find a way of self-improvement, personal and professional transformation and development, set goals and reach the peak; a leader who inspires by his/her own example, reflects a role model. The authenticity of a teacher-leader is manifested in his/her authenticity, self-sufficiency, practicality, sincerity, honesty, ease in behavior, knowledge and him/herself perception as a unique individual, bright individuality expression, the individual system formation of pedagogical and life values, principles, internal compass, internal focus on permanent self-improvement and personal transformation, which allows you to write your own life and professional history, work according to high standards, to reveal your “I”, to achieve perfection.

References

Автентичність. Велика українська енциклопедія. https://cutt.ly/MwFuvqXC.

Зливков, В. (2015). Витоки поняття «автентичність» у психологічній науці. Психологічний часопис, 1 (1), 32–38.

Зливков, В., & Лукомська, С. (2018). Автентичність як чинник благополуччя особистості. Актуальні проблеми психології, 45, т. VII. Екологічна психологія, 130–132. http://surl.li/ojhvc.

Енциклопедія освіти (2021). Київ : Юрінком Інтер, 1144.

Кочубейник, О. (2010). Автентичність особистості у її життєвому світі: модуси, процеси, статуси. Київ : вид-во пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова, 272.

Красницька, О. (2023). Постать сучасного викладача: справжність і фейковість. Імідж сучасного педагога, 3 (210), 11–17. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-11-17.

Татенко, В. Лідер ХХІ/LIDER ХХІ. Соціально-психологічні студії. Київ : Вид. дім «Корпорація», 2004, 198.

Федан, О. (2016). Теоретичний аспект поняття «автентичність» у філософських та психологічних науках. Молодий вчений, 11 (38), 397–401. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/11/93.pdf.

Хміляр, О. (2023). Амбітність – особлива чеснота високоефективних малих команд. Актуальні проблеми психологічного забезпечення службової діяльності працівників правоохоронних органів : матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 31 жовтня 2023 р.).

Хміляр, О. (2009). Вчинковий потенціал як провідний компонент у формуванні конкурентоспроможного фахівця. Актуальні проблеми сучасної освіти у світлі вимог Болонського процесу : матеріали Міжнародної наукової конференції (Київ, 21–23 вересня 2009 р.). Севастополь : Севастопольський національний технічний університет, 127–129.

Шарма, Робін (2022). Шлях до величі. Київ : КМ-БУКС, 248.

George, Bill, & Sims, Peter (2017). True North: Discover Your Authentic Leadership. New York : Pearson, 288.

Published

2023-12-14

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION