MONITORING THE READINESS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE TO WORK OFFLINE IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW AND AFTER THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).11Keywords:
readiness, scientific and teaching stuff, conditions of war, after the pandemic, prospects for optimizing the educational processAbstract
The article is devoted to determining the readiness of scientific and pedagogical personnel to work in an offline format in the conditions of war caused by Russian aggression against Ukraine. The authors formulated an understanding of key concepts and terms – readiness, offline learning, scientific and pedagogical workers and determined that “readiness of scientific and pedagogical staff for professional activity” in the context of the educational process can be interpreted as a stable psycho-physiological education aimed at fulfilling professional duties connections, tasks related to the provision of educational services to students of higher education. The authors present the monitoring of the readiness of the Scientific-Teaching Staff (STS) to perform professional functions in an offline format, identify the problems related to this readiness that are relevant for the STS with the aim of developing further optimization mechanisms in the organization of the educational process of higher education institutions of Ukraine. The key results of the monitoring were the conclusion that the percentage of STS who are ready to work in an offline format in conditions of war is quite high, 46,3%, however, the remaining 53.7% are hesitant, feeling that it is inappropriate to work in conditions of danger, which in turn indicates the need for the administration: conducting additional briefings, explaining safety in the educational institution, how it is ensured for students and students during air raids; consideration of options for building a flexible schedule for each STS, taking into account the policy of “freedom of choice”; development of technical and software tools for the formation of such individualized forms of construction of the educational process for the STS, based on the model of Western higher education institutions, etc. The highest percentage of unpreparedness of STS for the return of offline learning for students refers to psychological barriers that are completely natural in conditions of danger, and we see optimism in the free mastery of STS with various platforms and ICT resources to ensure a quality educational process in various formats of the educational process, which can form the basis for forming the readiness of the STS to transition to a hybrid format of the organization of the educational process in the near future. The authors also singled out such a list of aspects of the further development of the educational process in the conditions of war as: optimization of the educational process and further digitalization; optimization of the organization of the individualized work schedule of the NPP according to the analogue of the European higher education institutions; transition to hybrid and mixed forms of educational process organization; deployment of psychological support for both students and students through the development of a network of psychological centers or centers in Ukrainian higher education institutions, etc.
References
Бондарук, Л., & Щерба, Л. (2017). Роль міжкультурної освіти у процесі інтеграції України в європейський простір. Пед. пошук. № 2. С. 32–35.
Ніколаєв, Є., Рій, Г., & Шемелинець, І. (2023). Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка. 94 с.
Гуркова, Т. (2020). Дефініція поняття «готовність» у психолого-педагогічній літературі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. № 9 (103). С. 317–329.
Захарова, О. (2020). Трансформації науково-освітнього потенціалу закладів вищої освіти України через тимчасову окупацію частини території донецької та луганської областей, анексію республіки Крим. Освітня аналітика України. 4 (11). С. 47–59.
Іванов, С., & Антонюк, В. (2020). Європейський дослідницький простір та Україна: проблеми і перспективи інтеграції. Економічний вісник Донбасу. № 3 (61). С. 166–176.
Іщенко, І. (2015). Політичні інститути в нестабільному середовищі: функціональні особливості : монографія. Дніпропетровськ : Інновація. 306 с.
Кабанець, Ю. Вплив війни на вищу освіту в Україні: виклики та перспективи. Електронний ресурс. URL: https://cedos.org.ua/events/vplyv-vijny-na-vyshhu-osvitu-v-ukrayiny-vyklyky-ta-perspektyvy/.
Ковтун, О. (2022). Інноваційні технології у підготовці майбутніх фахівців у період пандемії та постпандемії: досвід Гарвардського університету. Психолого-педагогічний супровід підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти : збірник наукових праць. «Психолого-педагогічний супровід підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти», 6 червня 2022 р. Одеса : ФОП Бондаренко М.О. С. 44–49.
Лясота, А. (2018). Основні фактори політичної нестабільності перехідних систем із позиції компаративного регіоналізму. Вісник Львівського університету. Серія «Філософсько-політологічні студії», 19. С. 145–152.
Мельник, Н. (2022). Трансформації вищої освіти в період постпандемії в сучасних наукових дослідженнях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 80. Т. 2. С. 81–86. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.80.2.15.
Мельник, Н., Ковтун, О., & Ладогубець, Н. (2022). Підготовка фахівців педагогічного профілю в умовах війни та післяпандемії в українському вимірі. Педагогічні науки: теорія та практика. Вип. 3. С. 71–79. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-11.
Освіта в Україні в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. Інститут освітньої аналітики. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/serpnevakonferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.naukprak.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-OsvitaUkrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf.
Освіта під загрозою. МОН України. Електронне джерело: URL: https://saveschools. in.ua/.
Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (2022). Одеса : Видавничий дім «Гельветика». 504 с.
Оцінювання навчальної діяльності студентів на заняттях з гуманітарних дисциплін (іноземна філологія, педагогіка, психологія, історія, право тощо) в умовах війни та в період постпандемії (2022–2023). Питальник. Укладачі: Н. Мельник, О. Ковтун, Л. Помиткіна, Н. Ладогубець, Е. Лузік, Г. Корінна. Google form. URL: https://docs.google.com/forms/d/1w6w48tU2-zTEhEoLfcWZcsK5IJvp_BwjMnezqPwYSd4/edit#responses.
Помиткіна, Л., Ковтун, О., Ладогубець, Н., & Кокарєва, А. (2022). Аналіз методичних ресурсів психології та педагогіки вищої школи в період постпандемії. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». № 12 (17). С. 405–415.
Про вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 р. № 1556–VII. Верховна Рада України. Електронний ресурс. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Семенова, А. (2006). Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса : Пальміра. 221с.
Турута, О., & Жидкова О. (2019). Модернізація системи вищої освіти як необхідна складова частина інтеграції України в європейський освітній простір. Інноваційна педагогіка. Вип. 10. Т. 2. С. 181–183.
Українська наукова спільнота: повернення до роботи в умовах війни та після пандемії / Ukrainian scientific community: return to work in wartime and after pandemia. Питальник. Укладачі: Н. Мельник, О. Ковтун, Л. Помиткіна, Н. Ладогубець, Е. Лузік, Г. Корінна. Google form. URL: https://docs.google.com/forms/d/10NVCXUXZ5coqh1PihPOVV7eo8e2c-TIjPfZx4evYa90/edit#responses.
Терепищий, С. (2020). Українська освіта в умовах війни : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова,. 234 с.
Українська студентська спільнота: повернення до навчання в умовах війни та після пандемії (2023). Питальник. Укл.: Н. Мельник, О. Ковтун, Л. Помиткіна, Н. Ладогубець, Е. Лузік, Г. Корінна. Google form. URL: https://docs.google.com/forms/d/1aOkGSWL4uEu4jA2gJM-NBxo77-eVjy1E97nAaaZdZG0/edit#responses.
Осипчук, А., Яковлєв, М., Суслов А., Усачова, В., & Шулімов, С. (2022). Університети під час війни: від закладу освіти до соціальної місії. Школа політичної аналітики НаУКМА. Київ. 78 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/24788.
Українська наукова спільнота: продовження роботи в умовах війни / Ukrainian scientific community: work in wartime. URL: https://docs.google.com/forms/d/1w6w48tU2-zTEhEoLfcWZcsK5IJvp_BwjMnezqPwYSd4/edit#responses.