DEMOCRATIC TRANSIT OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT: INDOCTRINATION OR PHILOSOPHICAL SKEPTICISM CRITICAL THINKING?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).05

Keywords:

democratic transit, indoctrination, educational environment, sociocultural factor, philosophy of education, philosophical skepticism, critical thinking.

Abstract

The high popularity rating of democratic rhetoric led to the fact that the need for democratic transit of the educational environment acquired the status of a consensus norm in almost all social and political environments of modern Ukraine. However, the practice of social realities has many differences with the theoretical rituals of democratic narratives. The main problem is that the monopolization of the right of the political and managerial elites to speak on behalf of democracy is often accompanied by efforts that not only have nothing to do with democracy, but also appear to be the embodiment of a kindred dystopia of democracy, democratic norms and procedures.

References

Бондаренко, Н. (2023). Освітнє середовище: єдність форми та змісту. Вища освіта України, № 4, 40–49. DOI: https://doi.org/10.32782/NPUVOU. 2023.4(91).06.

Гурківська, А. І. (2022). Політична дійсність в епоху постправди: змістовно-функціональні особливості. Дис. … доктора філософії за спеціальністю «052 – Політологія». Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, Київ. 288 с.

Левкулич, В. (2021). Вища освіта сучасності крізь призму концептуальних пріоритетів. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (12), 100–116. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-100-116.

Левкулич, В. (2022). Вища освіта у дзеркалі викликів та альтернатив сучасності. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(1), 139–158. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-8.

Самчук, З. (2023). Перехрестя науково-освітніх альтернатив: монополія на прийняття рішень чи культивування компетентності?. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 171–196. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-10.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality : A Treatise in the Sociology of Knowledge. Anchor. 219 р.

Juergensmeyer E., Nocella A., & Seis M. (2019). Neoliberalism and Academic Repression. BRILL. 244 р.

Shapiro, B. (2020). Facts (Still) Don’t Care About Your Feelings: The Brutally Honest Sequel to the National Smash Hit. Creators Publishing. 219 р.

Shelton, J. (2023). The Education Myth: How Human Capital Trumped Social Democracy. Cornell University Press. 270 р.

Tulsi Gabbard. (2024). Democrats are acting as dictators in the name of democracy. URL.: https://www.youtube.com/watch?v=T01Ws8KQ4os.

Wodak, R. (2015). The Politics of Fear : What Right-Wing Populist Discourses Mean. Sage Publications. 256 р.

Published

2024-06-10

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES