PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF MEDIA LITERACY OF FUTURE OFFICERS OF THE NAVAL FORCES OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).07

Keywords:

media literacy, future officers, Naval Forces of the Armed Forces of Ukraine, professional training, pedagogical conditions, interactive and research methods, media education, interactive learning technologies, media information.

Abstract

The article describes the pedagogical conditions for the development of media literacy of future officers of the Naval Forces, such pedagogical conditions are of great importance. It is proposed to provide future officers with basic knowledge of media literacy and information security, supplementing the contents of «Ukrainian language for professional direction», «Political science and sociology», «Moral and psychological support for the training and application of the Armed Forces of Ukraine». With the use of non-formal education tools (distance and online courses, webinars) it is planned to expand the cadets’ understanding of the meaning of media, the specifics of evaluating the content of media messages and the main safety requirements when working with social media, the risks of using social networks, about the content analysis of social networks, the recognition algorithm manipulations in network communications. In order to practice the skills of searching and selecting information in media texts for participation in discussions on professional issues, the need for the introduction of interactive learning technologies has been determined. It is about the fact that during discussions, round tables, discussion of media texts, analysis of situations, it is advisable to offer cadets tasks that require a clear formulation of their opinion or argumentation of their position. In turn, the application of the research method is necessary for the cadets to gain experience in countering disinformation, negative informational and psychological influence. It has been proven that research methods have great potential for teaching future officers to navigate information flows, analyze and detect the manipulative effects of the media, and investigate the impact of the media on society in general with the help of so-called «codes», technologies. In general, all defined pedagogical conditions are aimed at teaching future officers to navigate the media world, distinguish information from official sources and messages of a manipulative or destructive nature. Systematic implementation of the specified conditions will help cadets gain the necessary experience in using media products, evaluating the content of media texts in accordance with the requirements of news standards, countering manipulative and disinformation influences.

References

Волкова, Н.В. (2018). Інтерактивні технології навчання у вищій школі. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля. 360 с.

Казаков, Ю.М. (2007). Педагогічні умови застосування медіаосвіти в процесі професійної підготовки майбутніх учителів : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 ; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ. 20 с.

Матвійчук, М.М. (2014). Формування медіаграмотності майбутніх соціальних педагогів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ. 22 с.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року «Про нову редакцію Воєнної доктрини Украї-

ни» : Указ Президента України від 24 вересня 2015 р. № 555/2015. URL : zakon.rada.gov.ua (дата звернення: 01.09.2023).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 6 травня 2015 року «Про Стратегію національної безпеки Украї-

ни» : Указ Президента України від 24 травня 2015 р.№ 287/2015. URL : rnbo.gov.ua (дата звернення: 01.09.2023).

Руденко, Ю., Дегтярьова, Н., Петренко, С., & Горохова, В. (2022). Розвиток медіаграмотності молодого покоління: практичний аспект

проблеми. Фізико-математична освіта. Том 37. № 5. С. 56–63.

Сисоєва, С.О. (2011). Інтерактивні технології навчання дорослих : навч.-метод. посіб. / НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорос-

лих. Київ : ЕКМО. 320 с.

Тулодзєцький, Ґ., Герціґ, Б., & Ґрафе, С. (2020). Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади / за загал. ред. В.Ф. Іванова; Пер. з

нім. В. Климченка. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси. 405 с.

Хмарна, Л.В. (2021). Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін у закладах післядипломної педагогічної освіти : дис. … докт. філософії: 015. Слов’янськ. 267 с.

Янишин, О.К. (2013). Формування медіаграмотності майбутніх перекладачів у процесі професійної підготовки у ВНЗ. Наукові записки [Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка]. Серія «Педагогіка». № 3. С. 166–171. ULR: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2013_3_34 (дата звернення: 02.08.2023).

Empowerment through Education. Retrieved from: https://www.medialit.org/reading-room/empowerment-through-education (last accessed: 09.08.2023) [in English].

Hart, A. (1991). Understanding the Media. London: Routledge. 284 р. [in English].

Hobbs, R., & Frost, R. Instructional Practices in Media Literacy Education and Their Impact on Students’ Learning. Retrieved from: https://www.medialit.org/reading-room/instructional-practices-media-literacy-education-and-their-impact-students-learning (last accessed: 26.07.2023) [in English].

14. Masterman, L. Media Education: 18 Basic Principles. Retrieved from: https://www.medialit.org/reading-room/media-awareness-education-eighteen-basic-principles (last accessed: 20.07.2023) [in English].

Media and Information Literacy (2011). Curriculum for Teachers / Wilson C. et al. UNESCO. 192 p. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000192971 (last accessed: 11.08.2023) [in English].

Potter, W.J. (2001). Media Literacy. Thousand Oaks; London: Sage Publication. 423 p. [in English]

Singer, P.W., & Ohnson, Е.В. The Need to Inoculate Military Servicemembers Against Information Threats: The Case for Digital Literacy Training for the Force. Retrieved from: https://warontherocks.com/2021/02/we-need-to-inoculate-military-servicemembers-against-information-threats-the-case-for-digital-literacy-training/ (last accessed: 26.07.2023) [in English].

Thoman, Е., & Jolls, Т. (2004). Media Literacy: A National Priority for a Changing World American Behavioral Scientist. Vol 48. № 1/September 2004. Retrieved from: https://www.medialit.org/reading-room/media-literacy-national-priority-changing-world (last accessed: 20.07.2023) [in English].

Published

2024-06-10

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION