FORMS AND METHODS OF FORMING THE ANALYTICAL COMPETENCE OF FUTURE MEDICAL SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).09

Keywords:

analytical competence, methods, forms formation, medical specialists.

Abstract

The article discusses the basic methods and means of active learning, which contribute to the formation of competencies in future medical specialists. The variety of such methods is due to the introduction of blended learning in connection with military operations on the territory of our country, since the medical industry needs high-quality medical workers for the frontline medicine. This contributes to the selection of a competence approach during the training of medical personnel. The author considered the concepts of the competence approach, analytical competence, and its components, and analysed the use of interactive learning methods that form informative and analytical skills and all components of analytical competence. The article describes in detail the use of various types of lectures and their importance in the formation of analytical skills in future medical specialists, highlights the leading role of independent work in mastering basic analytical skills; the main evidence-based methods of conducting practical classes are defined, with the allocation of their purpose in the formation of practical skills and abilities integrated into practical activity; the relevance of the use of educational platforms for the implementation of professional training in the conditions of blended learning is emphasized. The article highlights the need to involve students in scientific activities and their participation in scientific events.

References

Агапова, М. (2018). Формування інформаційно-аналітичної компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів шляхом активізації навчання. Молодь і ринок Випуск 8 (163), ст. 95–100.

Гур’євська, О. (2016). Деякі аспекти підвищення ефективності проведення та організації лекційних занять фізики в вищому навчальному технічному закладі. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико – математичної і технологічної освіти. Вип. 10(ІІІ) С. 42–47.

Ісичко, Л. (2014). Особливості впровадження дистанційної форми навчання у ВНЗ України. Науковий часопис імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 47. С. 73–77.

Ісичко, Л., Гур’євська О., & Лобач Н. (2021). Формування інформаційно-аналітичної компетентності студентів під час проведення лекційних занять в умовах дистанційної освіти. Наукові записки. Серія педагогічні науки, № 201, ст. 85–89.

Куликова, О. (2014). Активні методи навчання в підготовці фахівців книгознавчого профілю. Вісник книжкової палати, № 2, с. 3.

Лобач, Н. (2017). Форми і методи формування інформаційно-аналітичної компетентності майбутніх лікарів. Збірник наукових праць Педагогічні науки. Випуск LXXVIІІ, ст. 142–146.

Маруш, І. (2023). Роль аналітичної компетентності у процесі фахової підготовки майбутніх магістрів медицини. Теоретико-методологічні основи розвитку освіти та управлінської діяльності. Матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції 5-6 жовтня 2023 року Херсон, с. 113–117.

Марченков, С. (2019). Наукові аспекти формування інформаційно-аналітичної компетентності в майбутніх офіцерів. Освітні обрії, 1 (48), с. 57–61.

Мацеха, В. (2021). Формування інформативної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання комп’ютерного профілю.

Теоретичний аспект Львів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: Методологія, теорія, досвід, проблеми, № 517, с. 104–107.

Шиянюк, Л. (2013). Кейс-метод у формуванні комунікативної компетентності студентів технічного вишу на заняттях з української мови. Нова педагогічна думка, № 3, с. 150.

Published

2024-06-10

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION