IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES OF FORMATION SOFT SKILLS OF HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).13Keywords:
higher education, student youth, educational technologies for the formation of «soft skills», modeling technologies, information technologies, multimedia technologies, group projects, training technologies, workshops, master classes of specialists.Abstract
The article is devoted to the study of the formation of «soft skills» among students as an important condition for the training of specialists and the analysis of the effectiveness of the introduction of educational learning technologies into the educational process. The authors present the results of a 2024 sociological survey of students of the Faculty of Personnel Management, Sociology, and Psychology of V. Hetman KNEU regarding the effectiveness of the formation of soft skills of students in higher education. The work also examines the experience of introducing such educational technologies as: modeling technologies, information technologies, multimedia technologies, group projects, training technologies, workshops, master classes of specialists into the educational process of the Kyiv National University of Economics named after Vadym Hetman for the formation of «soft skills» in students The authors also describe the experience of the Department of Sociology of V. Hetman KNEU in the direction of introducing educational technologies into the educational process.
References
Варгата, O., Комар, Т., Афанасенко, В., Кулешова, О., & Міхеєва, Л. (2023). «Softskills» as an important condition for selfcreation
of the personality of socionomic professions specialists: theory and practice. Dallas : Primediae-Launch LLC. https://doi:10.36074/ssicspspstpmonograph. 2023
Глазунова, О. (2019). Розвиток «softskills» у майбутніх фахівців з інформаційних технологій: методи, засоби, індикатори оцінювання Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвип. С. 93–106. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s8
Дроздова, Ю. (2020). Концептуальні підходи до визначення «Softskills» у сучасних освітніх та професійних моделях. Київ : Київ. нац.
торг.-екон. ун-т, 2020. 90 с.
Іванова, Л.В., & Скорнякова, О.В (2018). «Softskills» як важлива складова конкурентоспроможності фахівця з інформаційних технологій. Педагогічні науки. № 12 (64). С. 83–87. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2018-12-64-22
Карапетян, А. (2017). Аналіз SWOT як інструмент оцінювання та розвитку «Softskills» студентів немовних спеціальностей у процесі навчання іноземної мови. Педагогічні науки. № 135. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24201
Кірдан, О., & Кірдан, О. (2022). Формування softskills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. № 2(6). С. 52–160. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6). 2021.248144
Коляда, Н.М., & Кравченко, О.О. (2020). Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Педагогіка. № 27.
https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686
Морозова, М. (2021). Розвиток softskills у майбутніх фахівців економічних спеціальностей. Педагогіка. № 42. Т. 2. https://doi.org/10.24919/2308-4863/42-2-31
Наход, С.А. (2018). Значущість “softskills” для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Педагогічні
науки, реалії та перспективи. № 63. С. 131–135. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-40
Федоренко, Н.І. (2020). Сучасні технології формування «Softskills» у студентів ОПП «Соціальні та медіа-комунікації». Міждисциплінарний дискурс у дослідженні феномену соціального : колективна монографія. Київ : КНЕУ. С. 229–255.