MAIN DIRECTIONS AND PRINCIPLES OF PROFESSIONAL TRAINING OF CIVIL SERVANTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).14

Keywords:

public administration, professional growth, civil servant, modernization of the education system, professional development, professional competence.

Abstract

The article considers the main directions of professional training of civil servants, in particular, the creation of favorable conditions for ensuring the professional growth of civil servants, the formation of a functional system for identifying professional educational needs, guaranteeing systematic, mandatory and planned professional training of civil servants, promoting the development of the market of educational services in the field of professional training of civil servants. It is emphasized that the civil service should provide the state administration with a systemic nature and a program-targeted approach to the provision of management services based on managerial professionalism, legal competence, organization and discipline of civil servants, legality, effectiveness, rationality, efficiency of their work. The main principles of training, retraining and advanced training of civil servants were analyzed: accessibility and equality of conditions for citizens to acquire the status of civil servants without restrictions related to acceptance into civil service; equality and accessibility of various forms of professional training and orientation to support state sovereignty, human rights and freedoms, orientation of training and activities to strengthening social harmony in Ukraine; humanism and justice; continuity and succession in the profession.

References

Акімов, О.О. (2019). Основні принципи державно-управлінської діяльності у системогенезній динаміці. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 12. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1571 (дата звернення: 05.05.2023).

Битяк, Ю.П. (2006). Державна служба в Україні: проблеми становлення, розвитку та функціонування : дис. … д-ра юрид. наук. Харків, 421 с.

Грищук, А.Б. (2018). Державна служба в Україні: адміністративно-правовий вимір : монографія. Львів. 232 с.

Грищук, А.Б. (2021). Принцип професіоналізму в державній службі. Науковий Вісник Ужгородського Національного університету. Серія «Право». Випуск 65. С. 227–232.

Енциклопедичний словник з державного управління / уклад.: Ю. П. Сурмін, В.Д. Бакуменко, А.М. Михненко та ін.; за ред. Ю.В. Ковбасюка, В.П. Трощинського, Ю.П. Сурміна. Київ : НАДУ, 2010. 820 с.

Ільченко, О., & Кононец, Н. (2022). Проблема єдності педагогічної теорії та практики: історія і сьогодення. Педагогічні науки. № 79.

С. 124–128.

Кагановська, Т.Є. (2013). Правові засади підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації державних службовців. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». № 6-1. Т. 1. С. 149–153.

Мосора, Л.С., & Федорищак, Х.І. (2020). Практичні аспекти організації підвищення рівня професійної компетентності державних службовців. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління. № 4(10). С. 184–195.

Національне агентство України з питань державної служби : наказ від 16 серпня 2021 р. № 131-21 «Про затвердження переліків пріоритетних напрямів (тем) підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування за загальними професійними (сертифікатними) та короткостроковими програмами у 2022 році». URL: https://nads.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennyaperelikiv-prioritetnih-napryamiv-tem-pidvishchennyakvalifikaciyi-derzhavnih-sluzhbovciv-sluzhbovcivgoliv-miscevih-derzhavnih-administracij-yih-pershihzastupnikiv-

ta-zast.

Стан системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад: доповідь / К. Ващенко (кер. авт. колективу), В. Купрій, В. Чмига, Т. Токарчук, Л. Рикова, Ю. Вернигор та ін.; за заг. ред. К. Ващенка. Київ : Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу, 2019. 140 с.

Published

2024-06-11

Issue

Section

HIGHER EDUCATION SCIENTIFIC PROJECTS