IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL GAMING TECHNOLOGIES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AS A VECTOR FOR DEVELOPING THE INNOVATIVE POTENTIAL OF PERSONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).21

Keywords:

gamification, educational gaming technologies, professional training, future educator, creative activity, innovational potential, creative development, research activities, competence-oriented education.

Abstract

The article is devoted to definition and scientific substantiation of the factors of pedagogical influence on the process of implementing educational gaming technologies in higher education institutions as a vector for developing the innovative potential of future educators. Various approaches to clarifying and defining the essence of the construct «educational gaming technologies» are analyzed, which we interpret as a profound pedagogical value, a unique form of implementing the educational process that maximally ensures an activity-based approach to the professional training process of future educators. Its multidimensionality is in stimulating the development of all spheres of educational attainment, including motivational, intellectual, emotional-volitional, communicative, activity-related, moral-ethical aspects. The conceptual foundations and factors of pedagogical influence on the process of implementing educational gaming technologies in higher education institutions as a vector for developing the innovative potential of future educators are defined and scientifically justified. This includes gamification of professional training for future educators as a means of increasing the effectiveness of the educational process, activation of the creative resources of students as a factor in developing their game-technical competence, creation of an atmosphere of researchcognitive cooperation among all participants in the educational process through the use of problem-search methods of teaching, and the development of reflective regulation of future educators as a mechanism for improving their professional training.

References

Андрущенко, В. (2023). Основні стратегеми розвитку освіти в контексті української формули миру. Вища освіта України, № 3. С. 5–14. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.3(90).01

Запорожець, Л. (2015). Структурна характеристика компетентності майбутнього вчителя у використанні навчально-ігрових технологій в процесі вивчення географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя, № 11 (1). С. 52–59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2015_11(1)__10.

Констанкевич, Л., Радкевич, М., & Лехіцький Т. (2022). Гейміфікація як інноваційний підхід в освітньому процесі. Нова педагогічна думка. № 3. С. 47–51.

Костюченко, Н.Ю. (2015). Використання навчально-ігрових технологій у процесі формування математичної компетентності майбутніх учителів фізики і математики. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». № 32 (365). С. 49–56.

Марко, М.М. (2018). Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Мукачево, 20 с.

Молнар, Т.І., & Устай, О.О. (2020). Змістова характеристика навчально-ігрових технологій, їх типологія. Наука майбутнього: збірник наукових праць студентів, аспірантів та молодих вчених / гол. ред. колегії Гоблик, В. В.; заст. гол. ред. Молнар, Т. І. Мукачево : РВВ МДУ. Вип. 2 (6). С. 109–114.

Переяславська, С.О., & Смагіна, О.О. (2019). Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. «Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету» : електронне наукове фахове видання. С. 250–260. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s24

Рубанець, О. (2023). Організація наукового дискурсу як пізнавального процесу. Вища освіта України. № 2. С. 38–45. https://doi.org/10.32782/UDU-VOU.2023.2(89).05

Ходаковська, А.В. (2023). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування навчально-ігрових технологій в освітньому процесі : дис. … доктора філософії: 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). Запоріжжя, 2023. 332 с.

Щербань, П. (2014). Становлення ігрових технологій як інноваційної форми навчання. Педагогічні науки. Вип. 60. С. 102–108.

Published

2024-06-11

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING