INDIVIDUAL STRATEGIES FOR ARTISTIC INTERPRETATION OF VISUAL ARTWORKS BY FUTURE ARTISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).08

Keywords:

individual strategies, visual arts, interpretation of artworks, professional training of futu re artists, teaching methodology for the history of visual arts in higher education institutions

Abstract

This article presents the results of an experimental study on the individual strategies for artistic interpretation of visual artworks by futu re artists. The investigated phenomenon is defined as a set of methods and approaches that individuals use to understand, interpret, and decode artworks. Three types of such strategies are identified and characterized: descri ptive, heu ristic, and sense-making. It has been demonstrated that individual strategies for artistic interpretation of visual artworks by futu re artists are directly dependent on the knowledgethesau rus, personal-empathic, and reflexive-critical primary contexts. The results of the study allow us to conclude the effectiveness of focusing the content of contemporary historical-art cou rses in higher art education institutions on the study of artworks as systems of signs and symbols based on the understanding of visual elements of the artistic text in their variability and multi plicity of meanings.

References

Кириченко, О. І. (2015). Міждисциплінарний підхід до аналізу художніх творів у навчальному процесі майбутніх учителів образотворчого мистецтва (до постановки проблеми). Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. Серія: Педагогічні науки. Вип. 139. С. 69–73.

Кремінь, В. Г., Ільїн, В. В., Борінштейн, Є. Р., Гальченко, М. С., Ліпін, М. В., Погрібна, Д. В., Савчук, Н. В., & Федорчук, О. А. (2020). Стратегії формування творчої особистості: методи, прийоми, форми: колективна монографія. Київ, Інститут обдарованої дитини НАПН України.

Пушонкова, О. А. (2023). Візуальна культура та мистецькі практики: естетична інтерпретація художнього твору. Черкаси.

Сунь, Пенфей (2018). Формування вміння семіотичної інтерпретації творів мистецтва в процесі фахової підготовки майбутніх учителів музики [автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ].

Barnet, S. (2008). A Short Guide to Writing About Art. Pearson.

Belting, H., Wood, & Christopher S. (1987). The end of the history of art? Chicago: University of Chicago Press.

Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. Routledge.

Goodman, N. (1976). Languages of Art. Hackett Publishing Company,

Shevniuk, O.L., & Matvienko, O.V. (2019) Moral Values and Skills: The Challenges of Space Exploration Practices. Philosophy and Cosmology. Vol. 23. P. 123–131. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/23/11.

Published

2024-10-15

Issue

Section

HIGHER EDUCATION SCIENTIFIC PROJECTS