THE STRUCTURE OF MANAGERIAL COMPETENCE OF FUTURE BACHELORS IN MILITARY ADMINISTRATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).09

Keywords:

management officers, cadets, higher military educational institutions

Abstract

The study aims to substantiate the structu ral components of the managerial competence of futu re bachelors in military management, as well as to develop practical recommendations for improving the quality of their training. The analysis of recent research and publications on the topic of managerial competence allowed us to determine the structu re and main components of this competence. The scientific works of various authors related to competencies in the field of military management were analyzed. The analysis revealed that the structu re of the managerial competence of futu re bachelors in military management consists of fou r main components: value-motivational; cognitive-communicative component; practical-activity component; personal-reflective component. For the effective formation of managerial competence of futu re bachelors in military management, it is necessary to focus on the integration of theoretical knowledge and practical skills, develop value and motivational orientations and ensu re systematic self-analysis and reflection of professional activities.

References

Балагур, Л. О. (2015). Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до управління основними підрозділами охорони державного кордону (дис. … канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Нац. акад. Держ. прикордон. служби ім. Богдана Хмельницького. Хмельницький. С. 227.

Борисюк, О. М. (2019). Модель розвитку управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції. Вісник Національного університету оборони України, № 2 (52). С. 16–26.

Бриндіков, Ю. Л. (2018). Теорія та практика реабілітації військовослужбовців учасників бойових дій в системі соціальних служб (дис. ... канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.05). Хмельницький нац. ун-т. Хмельницький. С. 559.

Бурий, С. (2016). Формування управлінської культури майбутнього офіцера в процесі практичної підготовки як педагогічна проблема. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер.: Педагогічні науки, № 1. С. 21–25.

Гринь, Є. (2018). Структура управлінської компетентності директора школи мистецтв у контексті реформи мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичній методичні аспекти, № 7. С. 211–220.

Дем’янюк, Ю. А. (2010). Формування військово-організаторських умінь у майбутніх офіцерів Державної прикордонної служби України (автореф. дис. ... канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.04). Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. Хмельницький. С. 20.

Зельницький, А. М., Приходько, Ю. І., & Мітягін, О. О. (2015). Проблема якості підготовки офіцерів тактичної ланки управління в контексті проведення АТО. «Військова освіта» Національного університету оборони України, № 1 (31). С. 93–102.

Карамушка, Л. М., & Москальов, М. В. (2011). Психологічні умови підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації [Монографія]. Київ: Просвіта. С. 200.

Кушнір, В. (2021). Структура управлінської компетентності майбутніх магістрів дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, № 1 (5). С. 169–175.

Мацевко, Т. М. (2015).Управлінська компетентність офіцерів військово-соціального управління. Вісник Національного університету оборони України, № 1 (44). С. 148–153.

Повстун, O., & Козяр, M. (2019). Значення softskills у формуванні управлінської компетентності фахівців у галузі безпеки людини. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, № 20. С. 122–127.

Про затвердження Концепції військової кадрової політики Міністерства оборони України на період до 2025 року. Наказ Міністерства оборони України № 280 від 14.09.2021. URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2021/280_nm.PDF (дата звернення 04.07.2021).

Published

2024-10-15

Issue

Section

HIGHER EDUCATION SCIENTIFIC PROJECTS