IMPACT OF CLOUD TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE IN INFORMATICS LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).12Keywords:
cloud technologies, artificial intelligence (AI), digital competence, interactive lessons, personalized learning, critical thinking, analytical skills, communication skills, distance learning, teacher training, technology implementation, cybersecu rity, AI research, monitoring the learning processAbstract
This article examines the impact of cloud technologies and artificial intelligence (AI) on the development of students’ digital competence in modern schools. Based on an analysis of the integration of these technologies into the educational process, the article demonstrates how cloud platforms provide access to learning materials, while AI tools create personalized resou rces for effective material assimilation. The impact on enhancing students’ critical thinking, analytical skills, and communication competencies is discussed. Recommendations for teachers and school administration are included, such as the gradual implementation of new technologies, teacher training, involving students in the process, and monitoring effectiveness. The article also suggests directions for fu rther research, particularly in the area of advanced AI technologies and improving cybersecu rity.
References
Вакалюк, Т. А., & Мар’єнко М. В. (2021). Досвід використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки в процесі навчання і професійного розвитку вчителів природничо-математичних предметів. Інформаційні технології і засоби навчання. № 81 (1). С. 340–355. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.4225.
Коваленко, В. В., Литвинова, С. Г., Мар’єнко, М. В., & Шишкіна, М. П. (2020). Хмаро орієнтовані системи відкритої науки у навчанні і професійному розвитку вчителів: зміст основних понять дослідження. Фізико-математична освіта. № 3–2 (25). С. 67–74. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-028.
Коваленко, В. В., Мар’єнко, М. В., & Сухіх, А. С. (2021). Самоосвіта та саморозвиток педагогічних працівників із застосуванням інструментів відкритої науки. Освітній дискурс, № 37 (10). C. 28–38.
Коваленко, В. (2023). Реалізація професійної самоосвіти вчителів наукових ліцеїв із використанням хмаро орієнтованих сервісів відкритої науки. Фізико-математична освіта. № 38 (3). С. 12–19. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-3-002.
Корсікова, К. Г. (2020). Самоосвіта сучасного вчителя як безперервний процес удосконалення педагогічної майстерності. Технології, інструменти та стратегії реалізації наукових досліджень. С. 97–99.
Литвинова, С. Г. (2021) Засоби і сервіси хмаро орієнтованих систем відкритої науки для професійного розвитку вчителів ліцеїв. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». № 1 (48). С. 225–230. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.225-230.
Лупаренко, Л. А. (2021). Використання електронних систем відкритого доступу у процесі навчання і професійного розвитку вчителів. Освітній дискурс. № 37 (10). С. 59–69. https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.37(10)-6.
Мар’єнко, М. В. (2023). Ефективність хмаро орієнтованої методичної системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів для роботи в науковому ліцеї. Інформаційні технології і засоби навчання. № 97 (5). С. 125–137. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5434.
Носенко, Ю. Г., & Шишкіна, М. П. (2021). Розвиток хмаро орієнтованих сервісів і систем відкритої науки. Освітній дискурс. № 38. С. 11–12.
Овчарук, О. В. (2020). Сучасні підходи до розвитку цифрової компетентності людини та цифрового громадянства в європейських країнах». Інформаційні технології і засоби навчання. № 2 (76). С. 1–13.
Рябова, З. В., & Єльникова, Г. В. (2020). Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 80. № 6. С. 369–385. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202.
Шишкіна, М. П. (2023). Перспективні шляхи запровадження хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процес навчання вчителів природничо-математичних предметів. Фізико-математична освіта. Вип. 4 (38). С. 79–83. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-4-012.