THE PROFESSIONAL SPEAKER PORTRAIT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).13

Keywords:

oratorical activity, orator, teacher, rhetorical knowledge, oratorical skills, oratorical style, oratorical habits, emotional intelligence, energy potential, public speaking

Abstract

The article reveals the professional speaker portrait, identifying the key characteristics (properties) of a teacher's personality, which ensu re the effectiveness of oratorical activities, allow to achieve oratorical skills and become the sought-after lectu rer. Among them, are singled out rhetorical knowledge, oratorical skills, leadershi p position, oratorical habits, oratorical style, emotional intelligence, high energy potential, thinking design, a researcher's worldview, authenticity. Rhetorical knowledge and oratorical skills are essential for performing oratorical activities. The leadershi p position arranges students towards the speaker as someone worth following into the limitless knowledge world and opportunities. Speaking habits include the habit of preparing for a public speech, the habit of reflecting, the habit of reading, the habit of studying and the habit of being successful. Emotional intelligence and high energy potential contribute to emotional satiation and speech filling with energy-magnetic content. Thinking design and the researcher's worldview serve as a sou rce of creating new knowledge, original performances and innovative educational products. Authenticity reveals the validity of speaker, reveals the uniqueness of personality.

References

Бреус, Ю. В. (2016). Психологічний аналіз феномену «лідерська позиція» викладача закладу вищої освіти. Університети і лідерство, 2. URL: https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/22/23.

Герман, В. В. (2015). Риторична особистість учителя-філолога. Filologia, socjologia i kulturoznawstwo. Teoretyczne i praktyczne aspekty rozwoju współczesnej nauki : zbiór artykułów naukowych. Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej (Poznan, 30.09–01.10.2015). Warszawa : Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 71–73.

Голуб, Н. Б. (2009). Теоретико-методичні засади навчання риторики у вищих педагогічних навчальних закладах : дис. … д-ра пед наук : 13.00.02. Київ, 506.

Ґоулман, Деніел (2021). Емоційний інтелект у бізнесі. Харків : Віват, 528.

Клименко, В. В. (2013). Психофізіологічні механізми праксису людини : монографія. Київ : вид. дім «Слово», 640.

Кові, Стівен Р. (2022). 7 звичок надзвичайно ефективних людей. Харків : КСД, 384.

Красницька, Ольга (2023). Автентичність викладача-лідера. Вища освіта України, 4, 64–72. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).09.

Красницька, Ольга (2020). Методика підготовки публічного виступу. Військова освіта, 1 (41), 191–202. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-1/191-202.

Нищета, В. А. (2018). Методика формування риторичної компетентності учнів основної школи в процесі навчання української мови : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02. Херсон, 522.

Сергійчук, З. О. (2007). Риторика : навч. посіб. / за наук. ред. М. П. Корпанюка. Київ : Уніаерситет «Україна», 149.

Хміляр, О. Ф. (2018). Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія, 7, 72–76. https://doi.org/10.25264/2415-7384-2018-7-72-76.

Хміляр, Олег (2024). Мала команда як ефективна група та осередок лідерства. Психологія і суспільство, 1 (89), 149–158. https://doi.org/10.35774/pis2024.01.149.

Хміляр, О. Ф. (2016). Психологія символічної регуляції дій і вчинків особистості : монографія. Київ : ТОВ «Контекст Україна», 380.

Khmiliar, Oleh & Lepka, Olha (2019). Vocation as a psychological resource of a happy person. Щастя та цивілізаційний розвиток : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 14–15 листопада 2019 р.). Львів : ЛНМУ імені Данила Галицького, 18–21.

Clear, James (2018). Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones. Avery, 320.

George, Bill & Sims, Peter (2017). True North: Discover Your Authentic Leadership. New York : Pearson, 288.

Liedtka, Jeanne, & Ogilvie, Tim (2011). Designing for Growth: A Design Thinking Toolkit for Managers. New York : Columbia University Press, 227.

Morgan, Jacob (2020). The Future Leader: 9 Skills and Mindsets to Succeed in the Next Decade. Hoboken : Wiley, 320.

Razzouk, Rim, & Shute, Valerie (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research, 82, 3. https://doi.org/10.3102/0034654312457429.

Tracy, Brian (2008). Speak to win : how to present with power in any situation. New York : AMACOM, 208.

Published

2024-10-15

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING