HYBRID MANAGEMENT IN THE SYSTEM OF HIGHER EDUCATION: PHILOSOPHICAL AND MANAGERIAL ASPECTS IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION AND INFORMATION SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).03

Keywords:

hybrid management, higher education, philosophy of education, globalization, information society

Abstract

The article examines hybrid management in the higher education system, focusing on philosophical and managerial aspects in the conditions of globalization and the information society. It analyzes approaches to combining traditional management methods with innovative technologies, particularly artificial intelligence, to increase university management’s efficiency. However, it’s the role of leadership that shines through, inspiring and motivating the audience with its crucial part in ensuring the quality of education and the development of university education, even in the face of challenges posed by globalization and internationalization (V. Andrushchenko, M. Boychenko). The philosophical foundations of managing complex social systems and the importance of information communications in modern education are considered (Yu. Beh, O. Dzoban). The article also investigates the issues of digital and information inequality in network communication and their influence on the educational process (L. Horodenko). It analyzes strategic guidelines for developing universities in the information and knowledge context (O. Vostryakov, O. Grebeshkova). The author emphasizes preserving ethical and social values in implementing hybrid management. The work contributes to understanding how hybrid management can become an effective tool for the development of higher education in the information society, responding to modern challenges and preserving the philosophical foundations of management.

References

Андрущенко, В. (2005). Вища освіта у пост-Болонському просторі: спроба прогностичного аналізу. Філософія освіти, № 2, С. 6–19.

Андрущенко, В. П., & Савельєв, В. Л. (2010). Освітня політика (огляд порядку денного). Київ: МП Леся. 368 с.

Бех, Ю. В. (2012). Філософія управління соціальними системами: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 623 с.

Білан, Н. І. (2014). Інформаційне суспільство в сучасному науковому просторі. Інформаційне суспільство, № 20, С. 100–104.

Бойченко, М. (2011). Вплив інтернаціоналізації на розвиток інноваційних процесів в управлінні європейською вищою освітою. Порівняльно-педагогічні студії, № 2(8), URL: http://journals.uran.ua/index.php/2306-5532/article/viewFile/18608/16351

Валлерстайн, І. (2015) Світ-системний підхід. Політологічний енциклопедичний словник / уклад.: Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна, І. О. Поліщук та ін. За ред. М. П. Требіна. Х.: Право.

Вашкевич, В. М., & Кивлюк, О. П. (2019). Екстерналізація освітніх послуг як шлях до розвитку освіти. У Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Концептуальні, методологічні та практичні проблеми соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики» (С. 16–19). Київ.

Вербицька, С. (2010). Забезпечення якості вищої освіти в умовах інтернаціоналізації глобального освітнього простору. Порівняльно-педагогічні студії, № 3–4, С. 78–86.

Востряков, О. В., & Гребешкова, О. М. (2011). Стратегічні настанови розвитку університету: інформаційно-знаннєвий контекст. URL: http://www.ir.kneu.edu.ua:8080/bitstream/2010/1581/1/Vostryakov.pdf

Городенко, Л. М. (2012). Цифрова та інформаційна нерівність у мережевій комунікації. Інформаційне суспільство, № 16, С. 56–59.

Дзьобань, О. П. (2012). Філософія інформаційних комунікацій. Харків: Майдан. 224 с.

Жижко, Т. А. (2011). Теоретичні засади розвитку університетської освіти: європейський контекст. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/4755/1/Zhyzhko.pdf

Осипенко, Л. О. (2013). Філософія управління як нова парадигма керування складними соціально-економічними системами. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, № 52, С. 189–199.

Свириденко, Д. Б. (2014). Академічна мобільність: відповідь на виклики глобалізації: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 279 с.

Терепищий С. О. (2016). Сучасні освітні ландшафти. К.: «Фенікс», 2016, 309 с.

Ямполь, Ю. В. (2023). Менеджмент якості освіти: філософсько-педагогічні аспекти становлення. Педагогічна освіта: теорія і практика, № 34, С. 98–108.

Published

2024-12-19

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES