SOCIAL INNOVATIONS AND SOCIAL COHESION AS FACTORS FOR SUCCESSFUL COLLABORATION BETWEEN UNIVERSITIES AND COMMUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).07Keywords:
communities, social cohesion, social inclusion, social innovations, universitiesAbstract
This article highlights the role of social innovations and social cohesion in the sustainable development of society through university-community collaboration. It analyzes international initiatives, previous research on social cohesion, inclusion, and university-community partnerships. The article explores the meaning and implementation of social innovations and cohesion in Ukraine and the EU, focusing on Erasmus+ projects at Mikhail Drahomanov University and other international assistance projects aimed at strengthening interaction between universities and communities. Research determines that social innovations and social cohesion are not only tools for solving current social issues, but also the foundation for building sustainable and cohesive communities in the future. Successful cooperation between universities and local communities contributes to the solution of many social issues and helps to overcome the challenges associated with war and post-war reconstruction. The formation of partnerships with European universities can be considered one of the important factors for the success and sustainability of changes.
References
Аналіз потреб у місцевій статистиці. (2020) Децентралізація в Україні. URL: https://decentralization.ua/uploads/library/file/943/АНАЛІЗ_ПОТРЕБ_У_МІСЦЕВІЙ_СТАТИСТИЦІ.pdf.
Діяльність донорських та міжнародних організацій в Україні у 2022–2024 роках. URL: https://home.ednannia.ua/analytics/data-catalog/357
Концепція впровадження та розвитку місцевої статистики в Україні: презентовано основні положення. URL: https://decentralization.ua/news/18616
Нестерова, М. (2024). Трансформаційні процеси в сучасному суспільстві та соціальні інновації. Матеріали VІІ Міжнародної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Методологія та технологія сучасного філософського пізнання» (Одеса, 23–24 травня 2024 р.), Державний заклад «Південно-український національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського». С. 22–24
Нестерова, М., Атнажева, Л., & Заможський, А. (2023). Соціальні інновації та управління різноманіттям у співпраці університетів та громад. Вища освіта України. № 1. С. 47–53.
Нестерова, М., & Оржель, О. (2023). Соціальна інклюзія як чинник успішної співпраці університетів та громад. Вища освіта України. Вип. 3 (90). С. 43–52. 10.32782/NPU-VOU.2023.3(90).06.
Український інститут майбутнього. Вплив війни на соціальну згуртованість та роль університетів у післявоєнній відбудові. Київ: Український інститут майбутнього, 2023. URL: https://www.uifuture.org/publications/.
Ушкаренко, I., & Соловйов, A. (2023). Соціальні інновації у системі сталого розвитку. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, (7). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-03-05
European Union. European Pillar of Social Rights. (2017). Official Journal of the European Union, 13 December 2017, 428 p., pp. 10–15. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017C1213%2801%29.
Jordaan, M., & Jordaan, D. (2020). The Role of Community Partners in the Development of Students’ Social Responsibility: Insights from a South African Case Study. Leeds: Emerald Publishing. 123 p. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/S2055-364120200000023006/full/html.
Mulgan, G. (2019). Social Innovation: How Societies Find New Ways to Solve Social Problems. Bristol: Policy Press. 324 p.
OECD. City Innovation in Utrecht, Netherlands. OECD Observatory of Public Sector Innovation. URL: https://cities-innovation-oecd.com/cities/utrecht-nld/.
Orzhel, O., & Nesterova, M. (2022). The Case of REDU Project: Aligning Results with Displaced Universities’ Needs and the Future of Ukraine. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 42–55. 10.31874/2520-6702-2022-14-42-55.
Sengupta, E., Blessinger, P., & Mahoney, C. (2020). University–Community Partnerships for Promoting Social Responsibility in Higher Education. Leeds: Emerald Publishing, 275 p. URL: https://www.emerald.com/insight/publication/doi/10.1108/S2055-364120200000023.