EDUCATION OF THE DEFENDER OF THE HOMELAND IN THE HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).09Keywords:
education, defender of the Homeland, ancient Kyiv annals, cultural monuments, patriotic educationAbstract
The article analyzes the concept of raising a defender of the people in ancient Kyiv annals and monuments of folk culture («Ruska Pravda», «Word about Igor’s regiment», «The Story of the Time Ages»). In particular, in «Ruska Pravda» the problem of training the defender of the Homeland is reflected in the context of legal education, and «Word about Igor’s regiment» glorifies the military feat of soldiers who resist the nomadic threat. It is emphasized that thinkers were aware of the need for patriotic education of all layers of society – both higher (princes, boyars, soldiers) and lower (ordinary soldiers). It was their unity that was supposed to ensure the successful defense of the Homeland. The special relevance of the education of the defender is noted in the conditions of the unfolding of the nomadic element, several waves of which (from the Pechenegs to the Polovtsians) rolled from the steppes to the land of the Eastern Slavs at the turn of 1–2 thousand AD. The fight against such a strong enemy required the maximum concentration of efforts, which led to the strengthening of patriotic education. Its important component was a developed system of physical training, combined with wisdom and education, which in the complex were considered as the basis of heroism. The significance of the need for the formation and real process of education of the military force, wisdom, and education of the Ukrainian people – princes, their warriors and commoners – is emphasized. The traditions of raising a defender of the Homeland, established in that era, were inherited and developed by subsequent generations.
References
Абрамчук, О. В. & Фіцула, М. М. (2008). Патріотичне виховання студентів вищих технічних навчальних закладів. Монографія. Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця. 147 c.
Ващенко, І. М., Козерук, Ю. В., Буланов, О. М. & Шурхал, І. А. (2013). Історичні аспекти фізичної культури на території України. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Вип. 112. Т. 4. С. 111–115.
Головко, О. М. & Греченко, В. А. (2018). Право Київської Русі в дослідженнях вчених університетів на теренах України у ХІХ – на початку ХХ ст. Харків: Константа. 472 с.
Грушевський, М. С. (1993). Історія української літератури: В 6 т. 9 кн. Київ: Либідь. Т. 2. 264 с.
Деделюк, Н. А. (2004). Традиції фізичного виховання Київської Русі та їх використання в загальноосвітній школі: автореф. дис. … канд. наук з фізичного виховання та спорту. Львів. 20 с.
Деделюк, Н. А. & Цьось, А. В. (2004). Традиції фізичного виховання в Київській Русі: монографія. Луцьк. 170 с.
Євстратов, В. (2009). «Слово о полку Ігоревім» – важливе джерело вивчення подій ХІ-ХІІ ст. на Чернігово-Сіверщині. Сіверянський літопис. № 5. С. 11–17.
Єрмолаєв, В. М. (2015). Правда Руська Ярослава Мудрого: до витоків і традицій вітчизняного законодавства. Проблеми законності: зб. наук. пр. Харків. Вип. 129. С. 3–10.
Зінкевич, Т. (2016). Зародкові ідеї громадянської релігії у «Повісті минулих літ». Релігія та Соціум. № 3–4 (23–24). С. 265–271.
Камінська, В. В. (2021). Системоутворюючі чинники і формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту в часи Київської Русі. Таврійський науковий вісник. № 4. С. 47–53.
Колесник, О. С. (2011). Міфопоетика «Слова о полку Ігоревім». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: філософські науки. Вип. 95. С. 164–168.
Лазоренко, С., Балашов, Д. & Чхайло М. (2018). Військові та фізичні звитяги староруських богатирів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 4 (78). С. 303–313.
Мателешко, Ю. П. (2010). Руська Правда: становлення, редакції, дискусійні питання. Науковий вісник Ужгородської Української богословської академії та Карпатського університету ім. А. Волошина. Вип. 6–7. С. 159–163.
Медвідь, А. (2010). «Повість минулих літ» Нестора-літописця як видатна пам’ятка риторичної спадщини Київської Русі. Освіта регіону. № 1. С. 11–16.
Моця, О. П. (2005). Місце князівської військової дружини в державній системі Київської Русі. Воєнна історія. № 5–6 (23–24). URL: http://warhistory.ukrlife.org/5_6_05_2.htm (дата звернення: 06.08.2023).
Остапенко, О. І. (2014). Розвиток ідеї військово-патріотичного виховання у педагогічній літературі. Актуальні проблеми впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальних закладах. С. 246–251. URL: https://lib.iitta.gov.ua/5664/1/Стаття_для_Институту.pdf (дата звернення: 03.08.2023).
П’ятаченко, С. (2006). До питання про світогляд автора «Слова». Сумська старовина. № ХVI–XVII. С. 11–21.
Тимчак, Я. В. (1998). Традиції військово-фізичної підготовки в Україні (з найдавніших часів до кінця XIII століття). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне: Діва. Вип. 3. С. 428–432.
Цьось, А. В. & Деделюк, Н. А. (2014). Історія фізичного виховання на теренах України з найдавніших часів до початку ХІХ ст. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 456 с.
Черненко-Шкурко, Д. А. (2017). Історичний аспект становлення патріотизму українського народу. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 1 (76). С. 218–226.
Черняк, С. Г. (2016). Виховання в контексті інтересів суспільства доби середньовіччя. Наука і освіта. № 1. С. 57–61.
Якимович, Б. З. (Упор.). (1992). Історія українського війська (від княжих часів до 20-х років ХХ ст.). Львів: Світ. 712 с.
Яременко, В. В. (Ред). (2005). Повість минулих літ: Літописні оповіді. Київ: Веселка. 227 с.
Яценко, Б. (2003). І ще про автентичність «Слова о полку Ігоревім». Слово і Час. № 7. С. 30–34.