EDUCATION IN THE «DARK TIMES» OF THE RUSSIAN TSARIST AND BOLSHEVIK-PUTIN EMPIRES: OVERCOMING AS A WAY OUT OF THE CRISIS
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).01Keywords:
людина, освіта, наука, культура, практика, «темні часи», просвітництво, цивілізаційний розвиток людстваAbstract
У повсякденному сприйнятті освіту часто уявляють як ліхтар, що освітлює людині дорогу до істини, розганяє темряву та розсіює морок. Незважаючи на певний романтизм, подібне визначення у сутнісному розумінні є загалом правильним. Освіта – це світло, зірковий небесний шлях, який освітлює дорогу до успіху. Саме освіта, спираючись на науку, соціально-практичний досвід і культуру, дарує людині прозріння, яке зрощує свідомість, забезпечує пізнання, на основі якого людина зростає, мужніє, формує свої людські якості, входить у самостійний і повноцінний життєвий процес. Щоправда, інколи її затьмарюють «темні часи». Гальмуючи просвітництво, вони нерідко спрямовують розвиток у далекі від цивілізації дрімучі сутінки. «Темні часи» – це часи застою, розбою і безчинства, невігластва та жорстокості. І хоча освіта ніколи не зникала з поля актуальних потреб життєдіяльності людства, у «темні часи» вона ледь жевріла. Доступ до неї отримували здебільшого панівні верстви населення. «Темні часи» принижували освіту, заганяли її в тісні рамки ідеології можновладців. Загальна маса населення, особливо обездоленого люду, доступу до неї практично не мала. «Темні часи» домінували в період рабства, частково в часи Середньовіччя та релігійного мракобісся, у часи братовбивчих завойовницьких війн, в епоху зародження та розквіту імперських амбіцій тих чи інших держав, а також у період утвердження такого потворного політичного режиму, як тоталітаризм. «Темні часи» переживали різні народи й культури. На жаль, уникнути їх згубно-тлінного впливу не судилось також і українцям. Різноманітні завойовники, що впродовж історії намагалися підкорити українську людність і культуру, розвиткові освіти не сприяли. Найбільш помітний негативний вплив «темних часів» на Україну, її освіту та культуру виявила російсько-царська та більшовицька імперії. Її цинічно-злочинну практику продовжує нинішня путінська Росія. Розвіяти пітьму, звільнити освіту від негативних нашарувань «темних часів», забезпечити їй системний розвиток є одним із головних завдань цивілізаційного розвою людства.
References
Андрущенко, В. (2025). Просвітницька одіссея розуму. Київ.
Андрущенко, В. (2023). У пошуках свободи. Київ.
Арендт, Х. (2005). Джерела тоталітаризму. Київ.
Арендт, Х. (2008). Люди за темних часів. Київ.
Багатовимірний рашизм: початок і кінець (2023). Упоряд. В. Огризко. Київ.
Валіцький, А. (1999). Марксизм і стрибок у царство свободи. Історія комуністичної утопії. Київ.
Геллетлі, Р. (2012). Ленін, Сталін і Гітлер. Доба соціальних катастроф. Київ.
Гобулін, В. (2017). Світова гібридна війна: український фронт. Київ.
Джадт, Т. (2023). Після війни. Історія Європи від 1945 року. Київ.
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (2021). Київ.
Непокарані геноциди – повторюються (2024). Упоряд. О. Стасюк, редкол.: П. Чернега, В. Сергійчук, Г. Капустян. Київ.
Плохій, С. (2019). Остання імперія. Занепад і крах Радянського Союзу. Київ.
Попович, М. (2017). Червоне століття. Київ.
Сеттер, Д. (2017). Век безумия. Распад и падение Советского Союза. Київ.
Тисменяну, В. (2021). Диявол в історії. Комунізм, фашизм і те, чому вчить двадцяте століття. Київ.
Фергюсон, Н. (2017). Цивілізація. Як захід став успішним. Київ.
Як російський інформаційний корабель пішов на… Наративи пропаганди під час повномасштабної війни (2023). Київ.
Horkheimer, M., & Theodor, W. (1988). Adorno: Dialektik der Aufklärung. S. Fischer, Frankfurt 1969, Nachdruck als Taschenbuch.