TRANSFORMATION OF EDUCATION IN UKRAINE: THE ROLE OF AI IN THE DIGITAL AGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).02Keywords:
artificial intelligence, higher education, digital transformation, teacher training, war in UkraineAbstract
This article analyzes the role of artificial intelligence (AI) in transforming Ukraine’s education sector within the context of digitalization, wartime challenges, and post-war recovery. The study examines key areas of research, opportunities, and challenges of implementing AI, including adaptive systems, personalized learning, automated assessment, educational data analytics, chatbots, and inclusive education. A particular emphasis is placed on integrating AI into teacher training, specifically for computer science teachers. Ethical, social, and pedagogical challenges are identified, including the problem of “AI hallucinations” and false positives from AI plagiarism detectors. Key areas of activity for integrating AI into Ukrainian education are outlined: developing relevant tools, conducting further research, establishing a legal framework, focusing on teacher training, fostering collaboration, considering a national platform, and ensuring equitable access. Recommendations for higher education leaders are also presented. The study underscores AI’s significant potential to enhance educational quality in Ukraine, if implemented responsibly, considering the ongoing war and post-war reconstruction.
References
Паламар, С. П., & Науменко, М. С. (2024). Штучний інтелект в освіті: використання без порушення академічної доброчесності. Освітній дискурс, 1(2), 45–53. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.15
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556-р. Офіційний вісник України, 98, 65. Ст. 3220. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80
Спірін, О. М. (2019). Інтелектуалізація інформаційно-навчального середовища університету. Інформаційні технології і засоби навчання, 72(4), 28–45. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v72i4.2561
Теслюк, В. (2024). Перспективи застосування штучного інтелекту в освітньому процесі: теоретичний аспект. Молодь і ринок, 6(226), 183–187. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307884
Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, (1), 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Шишкіна, М. П. (2022). Інтелектуальний аналіз даних в освіті: сутність, методи та інструменти. Інформаційні технології і засоби навчання, 88(2), 145–158. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4567
Cope, B., Kalantzis, M., & Searsmith, D. (2020). Adding artificial intelligence to assessment: Can automated scoring of student writing improve learning? E-Learning and Digital Media, 18(3), 284–298. DOI: https://doi.org/10.1177/20427530211022950
Hwang, G. J., Tsai, C. C., & Yang, C. L. (2023). Definition, framework, and research issues of artificial intelligence in education: an expert-based analysis. Computers & Education: Artificial Intelligence, 4, 100127. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100127
Popenici, S. A., & Kerr, S. (2022). Artificial intelligence in higher education: a synthesis of the literature and a conceptual framework. Learning, Media and Technology, 47(3), 286–308. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2065206
Roll, I., & Wylie, W. (2023). The Promise of AI in Education: A Capability Approach. In Proceedings of the 2023 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (AIES ‘23), 723–730. DOI: https://doi.org/10.1145/3600211.3604722
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(39). DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0