MODERN METODS OF THE FORMATION OF A FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONALLY ORIENTED COMMUNICATIVE COMPETENCE WITH THE PROSPECTIVE ENGINEERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).11

Keywords:

modern methods, communucative competence, communicative language teaching, communicative approach, case-study method, project-based method, role-playing games

Abstract

The article deals with the formation of a foreign language professionally oriented communicative competence with the students of non-language establishments of higher education through the modern methods and technologies. It analyzes the experience of their use for the formation of a foreign language professionally oriented communicative competence with the prospective specialists. The article covers the role of modern methods and technologies in the process of learning and teaching a foreign language for professional purpose. Mordern methods and technolgies promote the increasing of motivation to learn a foreign language, active mutual activity of a teacher and students, individualisation and effectiveness of learning process, in particular, the formation of a foreign language professionally oriented communicative competence with the prospective specialists of a technical establishment of higher education. It has been considered a number of modern methods which refer to the formation of a communicative competence. It defines a number of directions how to improve the quality of education on the basis of competence approach. The most effective methods have been analyzed, in particular, communicative approach, interactive case-study method, project-based method. The above mentioned allows to imlement them in the formation of a foreign language professionally oriented competence with the prospective engineers.

References

Гураль, О.І. (2018). Інноваційні методи викладання іноземної мови . Сучасні підходи та інноваційні тенденції у викладанні іноземних мов: матеріали ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 12 квітня 2018 р., Київ: НТУ КПІ. С.45–48.

Даниленко, Л.І. (2004). Інноваційні технології в сучасній освіті. Київ. Лотос.

Казюк, В. (2017). Як вивчати англійську за допомогою TED TalksGreen Forest Journal. URL: https://greenforest.com.ua

Інтерактивні методи навчання. (2005). Навчальний посібник./За заг.ред. П. Шевчука, і П. Фенриха. Щецін : Вид-во WSAP.170 с.

Нестеренко, І.Б. (2021). Смарт-технології навчання під час вивчення іноземної мови. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2. С. 116–119. URL: http://nbuv/gov/ua/UJRN/Nvuuped_2021_2_25

Освітні інноваційні технології у процесі викладання навчальних дисциплін.(2004). 36. наук.-метод. праць / За ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ. 261 с.

Соколова, Л.Ф. (2018). Застосування інноваційних підходів у викладанні іноземної мови. Сучасні підходи та інноваційні тенденції у викладанні іноземних мов: матеріали ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 12 квітня 2018 р., Київ : Вид. НТУ КПІ. С.153–155.

Яворська, С.Т. (2004). Методичні пошуки і знахідки на початку ХХ століття. Kиїв : Вища школа. № 2–3. С. 64–72.

Burdeniuc, G., & Rotaru, S. (2014). Methodology Basics of Teaching English as a Foreign Language. Chisinau: ARC. 156 p.

Published

2025-04-23

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND ME