ESTABLISHING THE COMPETITIVENESS OF FUTURE SPECIALIST JUNIOR BACHELOR’S IN SOFTWARE ENGINEERING
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.1–2(84–85).05Keywords:
competitiveness, competence, future professional junior bachelors in software engineering, professional higher education, professional training.Abstract
The article examines the state of development of the problem of developing the competitiveness of future professional junior bachelors in software engineering. An analytical review of normative documents and scientific literature was carried out to clarify the concept of "forming the competitiveness of professional junior bachelors in software engineering". The importance of digitization of the professional training of future professional junior bachelors in software engineering is revealed, as a harmonious combination of high rates of development of digital technologies with traditional and innovative methods of influencing the formation of critical and creative thinking. The importance of forming a symbiosis of transversal, professional and digital competencies of future professional junior bachelors in software engineering is determined. It was established that the formation of the competences of future professional junior bachelors in software engineering in professional higher education requires constant updating of the content of the educational program, methods, technologies, tools, and textbooks.
References
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», (2004). 1440 с.
Драч І. І. (2013). Особливості професійної діяльності викладачів вищої школи в інформаційному суспільстві // Імідж сучасного педагога. № 1. С. 27–30.
Любарець В. В. (2011). Аналіз сутності поняття професійної компетентності. // Педагогічний альманах. Вип. 9. С.169–174.
Любарець В. В., Любима А. Є. (2022). Креативність освітнього середовища – запорука професійного зростання майбутніх фахівців // Актуальні проблеми науки, освіти та суспільства в сучасних умовах: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 28 травня 2022 р.): у 2 ч. Полтава: ЦФЕНД, Ч. 1. С.10–12
Ніколаєнко С. (2006). Якість вищої освіти в Україні: погляд у майбутнє // Вища школа. № 2. С. 3–23.
Стандарт фахової передвищої освіти за освітньо-професійним ступенем фаховий молодший бакалавр з галузі знань 12 «Інформаційні технології», спеціальності 121 «Інженерія програмного забезпечення». (2021). URL: mon.gov.ua
Стрюк К. М. (2016). Зміст професійної компетентності майбутніх фахівців із комп’ютерної інженерії. // Збірник наукових праць «Педагогічні науки» МОН України, Херсон. держ. ун-т. Херсон, Вип. LXXІІІ, Т. 2. С. 118–122.