EXPANSION OF DIGITAL SKILLS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL EMPLOYEES OF MEDICAL HIGH SCHOOLS IN THE POST-GRADUATE EDUCATION SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.1–2(84–85).06

Keywords:

scientific and scientific-pedagogical workers of medical higher education institutions, advanced training courses, postgraduate education, professional development, digital skills, digital competence.

Abstract

The article is devoted to the search for effective methods of organizing the professional development of scientific and scientific-pedagogical workers of medical higher educational institutions in the system of postgraduate education, which ensures their professional and personal development in the conditions of digitalization of education. It was noted that the problem of continuous education of scientific and scientific-pedagogical workers of medical higher education institutions in the system of postgraduate education is currently relevant in pedagogical science, but scientists have not formed practical directions for the implementation of the developed theories in the integral process of their professional development. In order to ensure the effectiveness of the professional and personal development of scientific and pedagogical workers of medical higher education institutions in the system of postgraduate education, the course program "Organization and support of distance and mixed learning in medical higher educational institutions" was developed, which is implemented in leading institutions of higher medical education in Ukraine. During the implementation of the program, scientific and scientific-pedagogical workers of medical higher education institutions master a number of modern tools, methods and technologies that will ensure the successful implementation of the tasks of pedagogical activity in the conditions of the digital educational environment of medical higher education institutions. The developed program of the training course for scientific and scientific-pedagogical workers of medical higher education institutions covers the main scientific and theoretical approaches of modern pedagogical science, primarily based on the informational approach as one of the strategic directions of state policy in the field of education, which is focused on achieving high educational results in the conditions of digitalization of education.

References

Глазунова О., Волошина Т., Корольчук В., Мокрієв М., Кузьмінська О. (2022). Модель доставки цифрового навчального контенту в умовах відкритої університетської освіти // Фізико-математична освіта. № 34(2). С. 12–17.

Кашина Г. С. (2018). Науково-природнича підготовка педагогів у системі післядипломної освіти засобами інформаційно-технологічного забезпечення: монографія. Херсон: Вид-во «ОЛДІ–ПЛЮС». 315 с.

Ключові компетентності для навчання протягом життя: Рекомендація 2018/0008 Європейського Парламенту та Ради (ЄС). Київ: Представництво ЄС в Україні. (2021). URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3c0580f9-6f6b-11ec-9136-01aa75ed71a1 (20.07.2022)

Олійник В. В. (2009). Модернізація системи післядипломної педагогічної освіти України в умовах змін // Післядипломна педагогічна освіта: європейські орієнтири та регіональні пріоритети: тези міжнародної наук.-практ. конф. (10–11 вересня 2009 р., м. Біла Церква) / за наук. ред. В. В. Олійника, Л. М. Карамушки, Н. І. Клокар, Л. І. Даниленко. Біла Церква. С. 20–22.

Уліщенко В.В., Кашина Г. С. (2022). Організація та підтримка дистанційного та змішаного навчання у медичних ЗВО. Освітня програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та викладачів НМО імені О.О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/file/d/1wZWwEbL0u9OhgGS00iS9fdESJODCrLRn/view (20.07.2022)

Published

2023-05-01

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD