EDUCATIONAL ASPECT OF CHANGES IMPLEMENTATION IN UNITED TERRITORIAL COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).09

Keywords:

changes, education, local self-government, united territorial communities.

Abstract

This article shows the justification of the methodological foundations of the changes implementation at the level of united territorial communities in Ukraine through the prism of the educational role. The impact of education on the ability of these communities to respond not only to daily challenges, but also to make strategic steps with a view to the long-term perspective is also shown. The article also tell us about the educational aspects of the sustainable development of united territorial communities, in particular, the participation in educational events of local self-government heads and other employees, whose activities are related with decision-makers at the community. At this article we can see, that their participation in international and domestic projects, trainings, seminars, both of a formal and informal nature, allows, even in critical situations, to continue activities at the sustainable development directions for their communities. This article focuses specifically on strengthening the educational aspect of the sustainable development methodology of united territorial communities as a significant factor in increasing the level of motivation of its members to implement positive changes at their communities.

References

Бойко І. І. (2015). Парадигмальний погляд на соціальні зміни. Київ: Вид-во «Сталь». 239 с.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997, №280/97-ВР. (1997). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 02.08.2022).

Звіт Програми DOBRE. розробка системи оцінки ефективності територіальних громад (2022). URL: https://decentralization.gov.ua/news/14469 (дата звернення 05.08.2022).

Інфляційний звіт Національного банку України за липень 2022 року (2022). URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2022-Q3.pdf?v=4 URL (дата звернення 21.08.2022).

Кельман М. С. (2009). Методологічна ситуація у сучасному правознавстві // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. № 1. С. 3–11. URL: https://vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc5/01.pdf (дата звернення 02.08.2022).

Мішин С. І. (2019). Теоретично-методологічні засади реформування системи місцевого самоврядування // Актуальні проблеми політики. № 64, С. 60–77. URL: http://app.onua.edu.ua/index.php/app/article/view/188 (дата звернення 05.08.2022).

Нестерова М., Цимбал А. (2019). Соціальна згуртованість та спільні європейські цінності в системі вищої педагогічної освіти України // Вища освіта України. № 4 (75). С. 53–59.

Офіційна сторінка Чортківської міської ради URL: https://www.chortkivmr.gov.ua/2022/08/25/u-chortkivskij-shkoli-7-rozpochavsya-kapitalnyj-remont-za-25-mln-grn/ (дата звернення 25.08.2022).

Федоренко В. Л. (2009). Методологія та методи дослідження проблем системи конституційного права України // Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. № 2. С. 13–24.

Фищук І. М. (2018). Управління змінами у державних організаціях у трансформаційних умовах України // Вчені записки ТНУ імені В .І. Вернадського. Серія: Державне управління. Т. 29 (68), № 5. С. 216–221. URL: http://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/5_2018/40.pdf (дата звернення 04.08.2022).

Шевченко І. Б. (2015). Управління змінами: навч. посіб. для студентів вищих навч. закладів. Київ: НТУУ «КПІ» Політехніка. 231 с. URL: https://dut.edu.ua/uploads/l_1603_65256919.pdf (дата звернення 05.07.2022).

Published

2023-05-02

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING