MULTICULTURAL/INTERCULTURAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE AND PERSPECTIVES FOR UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).02Keywords:
multiculturalism, interculturalism, multicultural education, intercultural education, multicultural/intercultural education, educational space, ethno-cultural diversity.Abstract
The article considers a number of issues related to such a phenomenon as «multicultural/ intercultural education»: it reproduces the principles of its origin, its dynamics and its prospects. The focus is on the experience of the United States, some European countries, where the beginnings of its history are rooted and the latest trends in its development are formed. Analyzing the state of this type of education the author argues that it is an objective social necessity in countries with poliethnic populations and that it promotes mutual perception of «ethnocultural diversity» ensuring equal access to knowledge and creating an atmosphere of conflict-free ethnic interaction and social cohesion. The basic principles of building system of multicultural/intercultural education are highlighted, the importance of including its elements in the curricula of educational institutions is clarified, its mobilizing role in building a system of interethnic tolerance based on information and knowledge about the history and culture of different communities living within the same ethno-political organism is illustreted. The author believes that the relevance of multicultural/intercultural education in the Ukrainian social space is due primarly to the fact that Ukraine is a factor in global processes, in particular in the field of ethno-national development and the dynamics of its ethno-national structure of its population encourages its intensive implementation.
References
Багатокультурність і освіта: Перспективи запровадження засад полікультурності в системі середньої освіти в Україні (2001) / за заг. ред. О. Гриценка. Київ: УЦКД.
Всеукраїнський омнібус. Національне дослідження. Active Group. (2021). Київ.
Євтух Володимир. (2013). Етнічність у транснаціональному соціальному просторі: дизайн дослідницького проекту // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. № 1. С. 3–26.
Євтух Володимир. (2014). Поліетнічність як конструкт modus vivendi // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. № 4. С. 133–155.
Євтух В. Б., Кісла Г. О., Савенкова Л. В. (2020). Іммігранти у контексті етнонаціональних процесів. Київ: Інтерсервіс.
Іноземні студенти в Україні. Навчання в Україні. URL: https://studyinukraine. gov.ua/zhittya-vukraini/ inozemni-studenti-v-ukraini/ Звернення 2-06- 2021.
Кафедра полікультурної освіти та перекладу / Ужгородський національний університет. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/cat/fhistory_relaticross_ language Звернення 2.06.2021.
Кісла Ганна. (2020) Соціальний портрет іммігрантів в Україні. Досвід соціологічного дослідження. // Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. № 4. С. 61–91.
Ковалинська І. В. (2016) Поняття «полікультурність» та «мультикультурність» у науковому дискурсі. // Освітологічний дискурс. № 1. С. 65– 78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2016_1_9 Звернення 25-05-2021.
Колесніченко Максим. (2020). Деякі аспекти осмислення етнічної диверсифікації сучасного світу. // Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Вип. 4. С. 47–60.
Лєбєдєва Ярослава, Рудік Олександр. Засади мультикультурної освіти на європейському просторі. URL: http://er.dduvs.in.ua/bitstream/ 123456789/ 5394/1/19.pdf Звернення 5-05- 2021.
Ленд’єл А. А. (2010). Особливості створення полікультурного середовища у педагогічному ВЗО у контексті модернізації сучасної мистецької освіти // Наукові записки. Вип. LXXXVIII (88). С. 134–141.
Лук’янчук Світлана. (2016). Роль програм полікультурного виховання у моральному розвитку американських школярів. // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. № 1. С. 171–177. 14. Матеріали інноваційного семінару «Евалюація науково-освітніх програм для національних меншин». (2016). // Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Вип. 2. С. 270.
Національно-культурні товариства. Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії. URL: uk.wikipedia. org/wiki/Національно-культурні_товариства Звернення 22-05-2021.
Нечипорук О. В. (2016). Основи полікультурного виховання у спадщині Василя Сухомлинського. // Педогогічний пошук. № 4 (92). С. 20–23.
Сідун Лариса Юріївна. (2021) Розвиток полікультурної освіти у вищій школі США: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль. 26 с.
Султанова Л. Ю. Актуальність полікультурної освіти майбутнього викладача закладу вищої освіти в Україні. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ 123456789/33524/1/Sultanova_160-163.pdf Звернення 7-06-2021.
Султанова Л. Ю. (2017). The regulatory and legal framework of the policultural education in Ukraine. // Управління якістю вищої освіти: проблеми та перспективи: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. 29 вересня 2017 р. Київ: Інститут післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». С. 115–120.
Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. (2020). Вип. 7 (21). Київ: Інститут соціології НАН України.
Хараджи Марина Вікторівна. (2016). Психолого-педагогічні умови розвитку міжетнічної толерантності старшокласників: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ.
Цилюрик Світлана. (2016). Врахування етнічного чинника в освітньому процесі – основа формування міжетнічної толерантності в українському суспільстві. // Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Вип. 2. С.151–156.
Шоробура І. М., Шоробура О. О. (2012). Проблеми полікультурного виховання на сучасному етапі. // Педагогічний дискурс. Вип. 13. С. 411–414. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/0peddysk_ 2012_13_97 Звернення 26-05-2021.
Abdallah-Pretceille M. (1999). L’éducation interculturelle. Paris: PUF.
Aguado Odina Teresa, Mata Benito Patricia & Gil-Jaurena Inés. (2017). Mobilizing intercultural education for equity and social justice. Time to react against the intolerable: A proposal from Spain. Intercultural Education. Volume 28, Issue 4, рр. 408–423. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 14675986.2017.1333874 Appeal 3-05-2021.
Allemann-Ghionda C. (2009). From intercultural education to the inclusion of diversity: Theories and policies in Europe. The Routledge International Companion to Multicultural Education / Ed. By J. A. Banks. London: Routledge, pp. 134–145.
Arbeitsbereich Interkulturelle Erziehungswissenschaft • Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie. URL: www.ewi-psy.fu- berlin.de//einrichtungen/arbeitsbereiche/ interkulturell Appea l6-05-2021.
Bakirov Vil. (2018). University as the space of intercultural communication. Jagiellonian Ideas Towards the Challenges of Modern Time. Kraków, pp. 233–248.
Banks James. (2013). The construction and historical development of multicultural education, 1962– 2012. Theory Into Practice. Volume 52, Issue sup1, pp. 73–82. URL: https://doi.org/10.1080/00405841.2013.7 95444 Appeal 7-06-2021.
Banks Cherry A. McGee & Banks James A. (2013). Equity pedagogy: An essential component of multicultural education. Theory Into Practice. Volume 31, Issue sup1, pp. 152–158. URL: https://doi. org/10.1080/00405849509543674 Appeal 7-06-2021.
Basis for cultural education. Guide for the future of school-based and extracurricular cultural education. URL: https://lkca.nl/wp-content/uploads/ 2019/12/161001-basis-for-cultural-education-english-version.pdf Appeal 4-05-2021.
Bauman Zygmunt, Portera Agostino, Mazzeo Riccardo. (2021). Education and intercultural identity. A dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. Routledge.
Bogatyrets Valentyna. (2016). Evaluation of Canada’s brand of multiculturalism as a paradigm to follow. Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Вип. 2, pp. 14–29.
Burnham Kristin. Culturally responsive teaching: 5 strategies for educators (July 31, 2020). URL: https:// www.northeastern.edu/graduate/blog/culturally-responsive-teaching-strategies/ Appeal 21-04-2021.
Catarci Marco. (2014). Intercultural education in the European context: key remarks from a comparative study. Intercultural Education. Volume 25, Issue 2, pp. 95–104. URL: https://doi.org/10.1080/14675986.2014.8 86820 Appeal 7-06-2021.
Centro Studi Interculturali (CSI). URL: CSI/center-for-intercultural-studies Appeal 6-05-2021.
Dellios Alexandra, Henrich Eureka. (2020). Migrant, multicultural and diasporic heritage. Beyond and Between Borders. Routledge.
Eagan Jennifer. Multiculturalism | Definition, Impact, Challenges, & Facts | Britannica. URL: https://www. britannica.com/topic/ multiculturalism Appeal 23-05-2021.
Faas Daniel, Hajisoteriou Christina, Angelides Panayiotis. (2014). Intercultural education in Europe: Policies, practices and trends. British Educational Research Journal. Volume 40, no. 2, pp. 300–318. URL: https:// www.researchgate.net/ publication/261675132_Intercultural_education_in_Europe_Policies_practices_ and_trends Appeal 6-05-2021.
Gay Geneva. (1995) Bridging multicultural theory and practice. Multicultural Education. Volume 3, no. 1, pp. 4–9.
Gil-Jaurena Ines. School and cultural diversity: From culture blind perspectives to responsive education. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 230553748_School_and_cultural_diversity_from_culture_blind_ perspectives_to_responsive_education Appeal 7-06-2021.
Glossar. Interkulturelle Pädagogik. Ein Projekt von Studierenden der Erziehungswissenschaft unter der Leitung von Anne-Christin Schondelmaye. (2020). Berlin. URL: https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/ arbeitsbereiche/interkulturell/materialien/glossar_interk_paedagogik/Glossar_interkulturelle_Paedagogik. pdf?1340119104 Appeal 6-05-2021. 43. Graham Ciera. Effective strategies for culturally responsive teaching. URL: https://www.bestcolleges. com/blog/culturally-responsive-teaching-strategies/ Appeal 25-03-2021.
Grant Carl A. The evolution of multiculturalism education in the United States: A Journey for human Rights & social Justice. URL: http://bonner.pbworks.com/w/file/fetch/106038786/Evolution%20of%20multicultural%20 Education%20in%20the%20United%20States.pdf Appeal 4-05-2021.
Grant Carl, Portera Agostino (eds.). (2011). Intercultural and multicultural education: enhancing global interconnectedness. New York: Routledge.
Grid Hide. If multiculturalism isn’t working, why not embrace ‘polyculturalism’? URL: https://www.sbs. com.au/topics/voices/culture/article/ 2017/06/07/if-multiculturalism-isnt-working-why-not-embrace-polyculturalism Appeal 5-05-2021.
Hajisoteriou Christina, Faas Daniel, Angelides Panayiotis. (2015). The Europeanisation of intercultural education? Responces from EU policy-makers. Educational Review. Volume 67, no. 2, pp. 218–235. URL: https:// www.researchgate.net/ publication/271946168_The_Europeanisation_ _of_intercultural_education_Responses_ from_EU_policy-makers Appeal 7-06-2021.
Holm Gunilla, Zilliacus Harriet. (2009). Multicultural education and intercultural education: Is there a difference? Dialogues on diversity and global education/ M. Talib, J. Loima, H. Paavola & S. Patrikainen (eds.). Berlin: Peter Lang, pp. 11–28.
Holm Gunilla, Mikander Pia, Zilliacus Harriet. Intercultural education in transition: Nordic perspectives. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 322938363_Intercultural_education_in_transition_Nordic_perspectives Appeal 10-06-2021.
IFLA- Defining «Multiculturalism». URL: https://www.ifla.org/publications/ defining-multiculturalism Appeal 7-05-2021.
International Association for Intercultural Education: IAIE. URL: www.iaie.org
Jupp James C., Sleeter Christine E. (2016). Interview of Christine Sleeter on multicultural education: Past, present, and key future directions. National Youth-At-Risk Journal. Volume 1. Issue 2. URL: https://doi. org/10.20429/nyarj. 2016. 010202 Appeal 3-05-2021.
Kapur Radhika. Cultural education. URL: https://www.researchgate.net/ publication/334364956_Cultural_ Education Appeal 6-04-2021.
Kimlicka Will. (2012). Comment on Meer and Modood. Journal of Intercultural Studies. Volume 33. №2. 211–216. URL: https://doi.org/ 10.1080/07256868.2012.649528 Appeal 25-10-2021.
Kotenko S. І., Vasilyeva Т. А., Mayboroda T. M., Petrushenko Yu. M. (2018). European trends of the intercultural education policy. Вісник СумДУ. Серія «Економіка», no. 4, pp. 25–30.
Levey Geoffrey Brahm. (2012). Interculturalism vs. multiculturalism: A distinction alifor a difference? Journal of Intercultural Studies. Volume 33, no. 2, pp. 217–224. URL: https://doi.org/10.1080/07256868.2012.6 49529 Appeal 10-05-2021.
Mapping the broad field of multicultural and intercultural education worldwide: Towards the development of a new citizen. (2012) / Ed. By Nektaria Palaiogou and Gunther Dietz. Cambridge Scholars Publishing.
Meer Nasar, Modood Tariq. (2012). How does interculturalism contrast with multiculturalism. Journal of Intercultural Studies. Volume 33, no. 2, pp. 175–196. URL: http://dx.doi.org/10.1080/07256868.2011.618266 Appeal 10-05-2021.
Migranti Sabiedrībā: Izaicinājumi izglītībā/Іммігранти в суспільстві: виклики для освіти. 2017–2018 (2018) / Rudīte Andersone, Володимир Євтух, Lӣcija Rutka, Сергій Штепа, Maija Balode, Ганна Кісла, Iveta Gudakovska, Людмила Савенкова, Aida Krze, Юлія Сюсель. Rīga.
Multicultural education definition. The Glossary of Education Reform. URL: The Glossary of Education Reform/ multicultural-education Appeal 7-05-2021.
Multicultural education. History, the dimensions of multicultural education, evidence of the effectiveness of multicultural education. URL: https://education. Stateuniversity.com/pages/2252/ Multicultural-Education.html Appeal 21-04-2021.
Multicultural Learning Center in California. URL: https://www.usnews.com/ education/k12/alifornia/multicultural- learning-center-233205 Appeal 7-05-2021.
Nikitorowicz Jerzy, Misiejuk Dorota. (2016). Emerging tradition of the Ukrainian national minority group in Poland into a modern world. Education for minority in transition. Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти. Вип. 2, c. 52–59.
Pinxten Rik. Dialogues and multiculturalism: Power and intercultural competencies. URL: https://doi. org/10.1515/9783110933215.37 Appeal 15-06-2021.
Portera Agostino. (2008). Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects. Intercultural Education. Volume 19, Issue 6, pp. 481–491. URL: https://doi.org/10.1080/14675980802568277 Appeal 5-05-2021.
Rubene Zanda, Rudite Andersone, Volodymyr Yevtukh, Anna Kisla, Maija Balode, Serhiy Shtepa. (2019). Immigrants in society: Challenges for education in Ukraine and Latvia. International Journal of Smart Education and Urban Society (IJSEUS). Volume 10, Number 2, pp. 70–77.
Shuali Tamar. Intercultural pedagogy: Philosophical benchmarks for education within a framework of cultural diversity. URL: https://www.academia.edu/ 1583671/_Intercultural_Pedagogy_Philosophical_Benchmarks_ for_Education_within_a_Framework_of_Cultural_Diversity Appeal 29-05-2021.
Sikorskaya I. (2018). Development of intercultural education in Europe: Analysis of documents of the international institutions. Paradigm of Knowledge. No. 3 (29). URL: http://oaji.net/articles/2017/1739-1537545645. pdf Appeal 02-06-2021.
Six reasons why multicultural education is essential in our diverse world. URL: https://culturalinfusion.org. au/6-reasons-why-multicultural-education-is-essential-in-our-diverse-world/ Appeal 20-04-2021.
Sleeter Christine. (2011). The academic and social value of ethnic studies. A research review. Washington. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED521869.pdf Appeal 5-05-2021.
Sleeter Christine, Grant Carl A. An analysis of multiculturalism in the United States. URL: https://www. academia.edu/2326546/An_analysis_of_multicultural_ education_in_the_United_States Appeal 25-10-2021.
Sultanova Leila. (2016). Origin and development of multicultural education in the USA. // Порівняльна професійна педагогіка, no. 6(2), pp. 49–53.
Sultanova Leila, Khomych Lidiia, Belando-Montoro María. Peculiarities of multicultural education development in North America, Western Europe and Ukraine. (2020). // International Journal of New Education, no. 6, pp. 121–156. https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10030 Appeal 7-06-2021.
Tanner Samuel Jaye. (2019). Whiteness, pedagogy and youth in America. Critical Whiteness Studies in the Classroom. Routledge.
Ten years of Centre for the Study of Ethnicity and Citizenship, University of Bristol. URL: https://www.bristol. ac.uk./medialibrary/sites/ethnicity/migrated/ documents/ethnicity10.pdf Appeal 3-06-2021.
The Center for Multicultural Education. URL: https://www.missouriwestern. Edu/ student-life/center-formulticultural- education/ Appeal 7-05-2021.
The Center for Multicultural Education and Programs. URL: www.nyu.edu/life/ center-for-multicultural-education- and-programs Appel 7-05-2021.
The International Centre for Intercultural Studies, Institute of Education, University of London. URL: https:// www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/centres/international-centre-intercultural-studies Appeal 6-05- 2021.
The international basis for intercultural education including anti-racist and human rights education. A selection of articles from relevant documents, adopted by the governments of member states of the United Nations, UNESCO, the Organisation on Security and Co-operation in Europe and the Council of Europe. Compiled and introduced by Pieter Batelaan and Fons Coomans. International Association for Intercultural Education (IAIE) in cooperation with UNESCO: International Bureau of Education (IBE) and the Council of Europe, 1999. 39 p. URL: searchlibrary.ohchr.org/record/files Appeal 29-05-2021.
The IUPUI Multicultural Center. URL: https://diversity.iupui.edu/index.html Appeal 7-05-2021.
The National Association for Multicultural Education. URL: www.nameorg.org Appeal 7-05-2021.
UNESCO guidelines for intercultural education. (2006). Paris: UNESCO. 20. URL: http://www.ugr. es/~javera/pdf/DB2.pdf Appeal 02-06-2021.
What does INTERCULTURALISM mean? URL: www.definitions.net/definition/ INTERCULTURALISM Appeal 7-05-2021.
Yevtukh Volodymyr. (2016). Polyethnicity. The Willey Blackwell Encyclopedia of Race, Ethnicity and Nationalism. 1–3. Oxford. URL: http://onlinelibrary.willey.com/doi/10.002/9781118663202.wreben579/full Appeal 25-10-2021.
Zivkovic Katarina. (2019). A comparison of multiculturalism education in the USA and the EU with reference to Austria. Vorwissenschaftliche Arbeit im Rahmen der Reifeprüfung. Vorgelegt am 11.02.2019. Wien: Bundesgymnasium und Bundesrealgymnasium Wien 4. 30 p. URL: https://www.centrum3.at/fileadmin/downloads/ VWA/2019/VWA_Zivkovic_multicultural_education.pdf Appeal 27-05-2021.