NETWORKED EDUCATIONAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).04Keywords:
networked educational space, network cognitive processes, network communications in educational process, network interactions in educational process.Abstract
The article, based on the study of the peculiarities of online and distance learning, substantiates the need for the formation of a networked educational spaceas an integrated form that combines the use of information and network technologies with interactive forms of learning. Network cognitive processes and network communications in teaching are considered. The necessity of transition from textual reality to use of network technologies as a basis of application of interactive forms of training and formation on the basis of network cognitive activity of knowledge, expert, analytical and project environment of educational process is substantiated. The formation of communicative connections in the context of network cognitive activity is considered as the basis for the acquisition and implementation of social competencies and ethical norms. Concentration of efforts of participants around achievement of the general purpose promotes mastering of cognitive and social purposes of project activity.
References
Власенко Ф. П. Віртуальна реальність як простір соціалізації індивіда // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, 2014. № 56. С. 208–217.
Згуровський М. Інформаційні мережеві технології в науці та освіті // Дзеркало тижня. 2002. № 25. 5 липня – 12 липня. URL: https://zn.ua/ukr/ business/informatsiyni_merezhevi_tehnologiyi_v_ nautsi_ta_osviti.
Кадемія М. Ю., Козяр М. М., Рак Т. Є. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: словник-глосарій. Львів: СПОЛОМ, 2011. 327 с.
Поясок Т. Б. Застосування інформаційних технологій в навчальному процесі вищої школи: наук.-метод. посіб. для студентів та викладачів вищих навчальних закладів економічного профілю. Кременчук: ПП Щербатих О. В., 2009. 104 с.
Кочубей Н. Синергетические концепты в нелинейных контекстах: сети, управление, образование. Saarbrûcken, Deutschland: Palmarium Academic, 2013. 268 с.
Марченко О. В. Методологічні стратегії дослідження освітнього простору: монографія. Дніпропетровськ: Інновація, 2012. 350 с.
Мелешко В. В. Упровадження моделі мережевої організації профільного навчання: результати та перспективи // Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 21. С. 253–260. URL: http://ipvid. org.ua/upload/iblock/208/20830a08601c3e31d425d c063360d18d.pdf
Мельник О. Л. Інтеграційні процеси і формування науково-освітнього простору (на прикладі науково-освітніх мереж) // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». URL: http://novyn.kpi.ua/2009- 2/18_Melnik.pdf
Пукас І. Мережева взаємодія в освіті як фактор підвищення професійної компетентності педагогів // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2017. Вип. 56. С. 297–305.
Пономаренко Т. О., Чикиш В. В. Дистанційна освіта: філософський аналіз сучасного стану // Історико-філософські дослідження молодих учених: матеріали VII Всеукраїнської наук.-практ. конф. (18 квітня 2019 р.). Суми: ФОП Цьома С.П., 2019. С. 95–98.
Рубанець О. М., Ковальова С. Б. Нова філософія дистанційного навчання // Філософія та науково-технічна творчість у хронотопі технічного університету: матеріали ІІІ Міжнародної наук.- практ. конф. Київ: Ліра-К., 2020. С. 167–172.
Січкаренко К. О. Мережева організація інноваційної діяльності: наукова доповідь / НАН України, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України». Київ, 2015. 48 с.
Цимбалару А. Д. Педагогічне проектування освітнього простору в школі I ступеня: теорія і практика: монографія / НАПН України, Ін-т педагогіки. Київ: Педагогічна думка, 2013. 691 c.
Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Second edition. With a new preface. WILEY A John Wiley & Sons, Ltd., Publication BLACKWELL, 597 р.
March, T. Working the Web for Education. Theory and Practice on Integrating the Web for Learning. 1997– 2001. URL: http://www.ozline.com/learning/theory.html