NOOSTRATEGY FOR PLANNING THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION AND THE ECONOMY OF UKRAINE IN THE XXI CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).05

Keywords:

prediction of the future, government audit, development plans, Industry 4.0, domestication of bacteria, nootechnologies, noodevelopment, Ukrainian noouniversities.

Abstract

The article was created at a time when the current ruling elite of Ukraine has significantly intensified the search for a strategy for successful economic development, education and culture. The authors consider the features of the main governmental and scientific documents with an analysis of the current state of the Ukraine and proposals for guidelines and measures for its development in the near future. The main emphasis is placed on the content of these proposals in aspects of the progress of the author's field of activity — professional tertiary and higher education in its strategic direction. An analysis of government plans to build Industry 4.0 has been made. It is pointed out that they do not take into account the course of events in the postcoronavirus world and the most probable models of technological and social progress in the next decades. The proposals are the need to take into account the transition to the seventh technological level. This means replacing destructive industrial production with environmentally friendly nootechnologies. The authors provide evidence that from 2020 the number of nootechnologies begins to grow exponentially. Ukraine will quickly get out of the crisis if it supports the first successes of our scientists in creating biotechnologies and similar processes. The strategy for the development of the national higher school and scientific complex should be aimed at creating noosciences and nootechnologies.

References

Андрущенко В.П. (2020–2021) Феномен освіти: в 5 кн. Кн. 1: Поняття освіти: зміст та предметне поле; кн. 2: Структурно-функціональний аналіз освіти; кн. 3: Екзистенційний простір освіти; кн. 4: Українська освіта: історія становлення, розвиток, модернізація; кн. 5: Статті та інтерв’ю. Суми: Університетська книга.

Бельчикова, Е. (2020). В следующем году на рынке появится мясо из микробов Йеллоустона. URL: https://www.popmech.ru/science/ news-658833-v-sleduyushchem-godu-na-rynkepoyavitsya- myaso-iz-mikrobov-yelloustona/ (Appeal 10-09-2021)

Кабінет Міністрів України. Аудит української економіки 2020. Київ: КМ України, 2020. 121 с. URL: https://nes2030.org.ua/docs/doc-audit.pdf (Appeal 16-09-2021)

Кабінет Міністрів України. Вектори економічного розвитку 2030. Матеріали для обговорення. Київ: КМ України, 2020. 416 с. URL: https://nes2030. org.ua/docs/doc-vector.pdf (Appeal 16-09-2021)

Комаров, С.М. (2021). Мясо из пробирки: когда и зачем? // Химия и Жизнь. № 8. URL: https:// www.hij.ru/read/issues/2021/august/34713/ (Appeal 1-10-2021)

Корсак, К.В., Корсак, Ю.К. (2019). Нооглосарій-2 – ноонауки для майбутнього без колапсів // Вища школа. 2019. № 2. С. 43–58.

Корсак К.В., Корсак Ю.К. (2014) Нооглосарій як засіб позитивізації майбутнього й нових цілей вищої освіти // Вища освіта України. № 2. С. 42– 48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2014_2_8 (Appeal 16-11-2021)

Корсак, К.В. (2011). Нооекономіка (4-та хвиля) – шлях сталого розвитку людства у ХХІ столітті // Економіст. № 1. С. 20–23.

Кочубей Н., Кірик Т. (2021) Освіта сучасної України в контексті сталого розвитку та ноотехнологій // Вища освіта України. №2. С. 44 – 52.

Похресник А. (2019). Стратегія реформування вищої освіти України в контексті нових інформаційних викликів // Вища освіта України. № 3. С. 21–26.

Рекуненко, Н. (2021). В Нідерландах збудують завод, де вироблятимуть унікальний білок за допомогою грибів. URL: https://newfood. media/2021/09/20/v-niderlandakh-zbuduiut-zavodde- vyrobliatymut-unikalnyy-bilok-za-dopomohoiuhrybiv/ (20-09-2021)

Симонова, М. (2021). Еда будущего: протеин из бактерий от стартапа Nature's Fynd. URL: https://recyclemag.ru/article/buduschego-proteinbakterii- startapa- (25-04-2021)

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. МОН України. Київ, 2020. 71 с. URL: http://www.reform.org.ua/proj_edu_ strategy_2021-2031.pdf

Стріха, М. (2019). Українська наука на шляху до Європи: здобутки, проблеми і перспективи // Дзеркало тижня. № 1, 12–18 січня. URL: https:// zn.ua/ukr/science/ukrayinska-nauka-na-shlyahu-doyevropi- zdobutki-problemi-i-perspektivi-299319.html (4-11-2020)

Hans-Petter Halvorsen. Indystry 4.0. URL: https://www.halvorsen.blog/documents/technology/ industry40/industry40.php (Appeal 12-09-2021)

Klaus Schwab & Thierry Malleret. COVID-19: The Great Reset Geneva, July 2020 Kindle Edition. URL: http://reparti.free.fr/schwab2020.pdf (Appeal 12-09-2021)

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://sdgs. un.org/2030agenda (Appeal 12-09-2021)

Vernadsky W. L'autotrophie de I'humanité // Revue générale des sciences. 1925, no. 17/18, pp. 495–502. URL: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k171004/f500.item.zoom (Appeal 2-10-2021)

Published

2023-05-02

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION