SOCIO-ECONOMIC MECHANISMS OF SOCIALIZATION OF INCLUSIVE COLLEGE STUDENTSIN THE CONDITIONS OF EUROPEAN INTEGRATION TENDENCIES AND VALUES

Authors

  • Marian TRIPAK
  • Nataliia ZHYLIAK

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).08

Keywords:

socialization, college, integration, inclusion, people with disabilities, special needs, institution of higher education.

Abstract

Nowadays, the competition in the market of educational services, demographic and socioeconomic situation have exacerbated the problem of inclusive education and a creation of positive image of higher educational institutions, including education and rehabilitation, both the global and national educational space. The higher education is a determining factor of human development in the modern globalized world. It provides individual development of the personality, future specialist, forms the intellectual, spiritual and product potential of the state, acts as a strategic resource of socio-economic and cultural society development, is a source of improving human welfare, ensures national interests and strengthens the authority and competitiveness of the state in the international arena.

References

Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради України. 2014. № 1556–VII.

Лавриненко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські обриси. Київ: Наукова думка, 2000. 205 с.

Мудрик А. В. Соціалізація людини: навчальний посібник для студентів університетів. Київ: Центр навчальної літератури, 2004. 304 с.

Мухіна В. Вікова психологія. Феноменологія розвитку: навчання студентів університетів. Київ: Центр навчальної літератури, 2007. 640 с.

Published

2023-05-02

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD