KEY RISKS FOR MODERN EDUCATION: SEARCHING FOR ADEQUATE RESPONSES

Authors

  • Kateryna ASTAKHOVA

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).03

Keywords:

Educational risks, education of knowledge, education of understanding, student body risks, personnel risks, financial risks, quality loss risk, educational areas, uncertainty.

Abstract

The article deals with some of the key risks that education is currently exposed to, namely: financial, personnel, contingent risk, and the risk of losing its quality. The author makes an attempt to show the way new innovative educational structures, and Kharkiv University of Humanities "People's Ukrainian Academy" among them, are trying to mitigate these risks in the situation of growing uncertainty. Particular attention is paid to substantiating the following conclusion: it is necessary to take into account not only the characteristics of individual education systems, but also those of specific universities, as the latter differ significantly from each other nowadays and, accordingly, build their movement patterns in different ways. The issues of building the entrant environment are set out in detail, as it is becoming extremely urgent in the current situation, when we are facing an increase in the student body risks. The materials of the International Research to Practice Conference titled "Entrant environment of the glocalization period: creation methods and development trends" (February 2021) are used. The conference was almost the first time in domestic practice when issues of this kind were considered, and it draw the attention of experts and the scientific community to the problem of the entrant environment.

References

Абітурієнтське середовище періоду глокалізації: шляхи формування та тенденції розвитку: матеріали XIX Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 12 лют. 2021 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т вищої освіти НАПН України, Харк. гуманітарний ун-т «Нар. укр. акад.» [та ін.; редкол.: К. В. Астахова (голов. ред.) та ін.]. Харків: Вид-во НУА, 2021. 208 с. URL: http://dspace.nua.kharkov.ua/ jspui/handle/123456789/2134 (Дата звернення: 22.04.2021)

Будущее высшей школы: экспертный взгляд. Форсайт-исследование – 2030. Москва: ИНФРА-М; Красноярск: СФУ, 2018. 293 с.

Гребнев Л. ВТО и Российские ВУЗы: от жесткой конкуренции к взаимовыгодному сотрудниче- ству // Высшее образование в России. 2006. № 4. С. 28–32.

Гребнев Л. Образование – рынок «медвежьих услуг» // Высшее образование сегодня. 2005. № 3. С. 55–65.

Опфер Е. А. Риск-менеджмент в управлении качеством образования в вузе // Высшее образование в России. 2015. № 10. С. 84–90. 6. Пономаренко В. С. Кластеризація абітурієнтського середовища як результат дії механізмів самоорганізації учасників освітнього процесу // Абітурієнтське середовище періоду глокалізації: шляхи формування та тенденції розвитку: матеріали XIX Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 12 лют. 2021 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т вищої освіти НАПН України, Харк. гуманітарний ун-т «Нар. укр. акад.» [та ін.; редкол.: К. В. Астахова (голов. ред.) та ін.]. Харків: Вид-во НУА, 2021. С. 5–14. URL: http://dspace.nua.kharkov.ua/ jspui/handle/123456789/2134 (Дата звернення: 22.04.2021)

Постиндустриальный переход в высшем образовании: доклад Фонда «Центр стратегических разработок "Северо-Запад"». Санкт-Петербург, 2005. 281 с.

Строгецкая Е. В. Идея и миссия современного университета // Вопросы образования. 2010. № 4. С. 79.

Филонович С. Р. Life-long learning: последствия для высшей школы // Вопросы образования. 2010. N 4. С. 55–66.

Published

2023-05-02

Issue

Section

URGENT PROBLEM