PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE ORGANIZATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING SYSTEM OF SPECIALISTS IN THE FIELD OF INCLUSIVE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).07

Keywords:

фахівець галузі інклюзивної освіти, педагогічні умови, система професійної підготовки.

Abstract

Досліджено сучасний стан проблеми професійної підготовки фахівців галузі інклюзивної освіти. Аналізуються практичні аспекти її вдосконалення. Розглядаються варіативні наукові пошуки в межах означеної проблеми дослідження. Проналізовано основні парадигми організації психолого-педагогічного процесу, що дозволило виявити принципові позиції зазначеної професійної підготовки й визначити ключові параметри та педагогічні умови конструювання системи професійної підготовки фахівців галузі інклюзивної освіти, а саме: компетентнісне практичне зорієнтування (знання в дію); дотримання етапності (спрямування, вдосконалення, поглиблення); поліфакторне діагностування (проведення професійної діагностики та відповідного коригування процесу професійно-педагогічної підготовки студентів на всіх його етапах); професіоналізація й індивідуалізація процесу професійної підготовки; інтенсифікація, оптимізація та модернізація процесу професійної підготовки психологів у даній галузі; інтернаціоналізація, інтеграція науки, освіти, ринку праці та мобільність студентів; провадження інтелектуально-креативного підходу; застосування особистісноорієнтованих та інтерактивних новітніх технологій, методів і форм навчання студентів; інтеграція професійно орієнтованих дисциплін у контексті трансдисциплінарного підходу; стимулювання самопізнання та рефлексії як механізмів особистісного зростання, самовдосконалення, самовиховання, самореалізації, самоуправління та самоздійснення. Отже, на основі проведеного аналізу уточнено зміст професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти та визначено компоненти структури готовності майбутнього конкурентоспроможного фахівця галузі інклюзивної освіти (в аспекті інноваційної діяльності), підготовленого до роботи в сучасних ринкових умовах.

References

Suprun, D. (2019). Modernizatsiia zmistu profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity (monohrafiia) [Modernization of the content of psychologists’ professional training in the field of special education: a monograph]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. [in Ukrainian]

Suprun, D. (2021) Psychology of Management: Kyiv.: Vyd-vo NPDU [in English]

Suprun D. (2018) Trends and prospects of psychologists’ professional training in the sphere of special education Scientific journal of NPDU. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology: collection of science works K.: NPDU, 2018. Issue 35., pp.150-162 [in English]

Suprun, D. (2018) Rezultatyvnorefleksyvnyi komponent v konteksti profesiinoho samozdiisnennia psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity [Result and reflective component in the context of professional self-fulfillment of psychologists in the field of special education]. Scientific journal of NPDU. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology: collection of science works K.: NPDU, 2018. Issue 36. pp.147-156. http://enpuir.npu.edu. ua/handle/123456789/28208 [in Ukrainian]

Suprun, D. Sheremet, M. (2019) Pedahohichni umovy orhanizatsii systemy profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity [Pedagogical conditions of the organization of the system of professional training of psychologists in the field of special education]. Scientific journal of the KNA. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social work) : science. journal / [ed. : V.Nechiporenko (chief editor) and others.]. Zaporizhia: 2019. Issue. 1(1). http://journal. khnnra.edu.ua/index.php/njKhNA [in Ukrainian]

Suprun, М. (2005). Korektsіine navchannia uchnіv dopomіzhnih zakladіv osvіty: vytoky, stanovlennia ta rozvytok (druga polovyna XIX-Persha polovyna of XX century.) [Correctional teaching of pupils in the special education institutions: preconditions, formation and development (second half of the XIX – first half of the of XX century)]. Kyiv: View. KYUІ MVSU Pal- ivoda AB. [in Ukrainian]

Andrushchenko V. (2021) Organized Society: Problems of social self-organization and institutionalization in the period of radical transformations in Ukraine at the turn of the century: Experience of socio-philosophical analysis in 2 books./ acad. Edit. V. Saveliev. – Third Edition amended and supplemented. Frankfurt am Main: GFI GmbH, 2021. Book 1: From Dream to Action. 2021. 728 p. Book 2: Modern State Formation Philosophy. 2021. 704p.

D. Suprun, М.Fedorenko (2019) Psychological Linguodidactics of Speech Development Activity of Senior School Age Children with Autistic Abnormalities Psycholinguistics. Series: Psychology 1. Vol 25 No 1 P. 281–299: URL: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-281-299

Griban, G., Okhrimenko, I., Suprun, D., (2021) Formation of Psychophysical Readiness of Cadets for Future Professional Activity The Open Sports Sciences Journal, 2021, 14: 1-8 Electronic publication date: 22/03/2021] [Collection year: 2021] SCOPUS Core Collection URL: https://opensportssciencesjournal.com/ VOLUME/14/PAGE/1/FULLTEXT

Griban, G., Nikulochkina, O., Varetska О., & Suprun, D. Formation of the Primary School Teachers’ Information Competency in Postgraduate Education. Postmodern Openings, 11(3), 41–72. URL: https://doi. org/10.18662/po/11.3/199

Hryhorenko, T., Rudenko, L., Suprun, D., (2021). Motivational component of psychologists’ (special, clinical) professional competenceInternational Journal of Pedagogy Innovation and New Technologies journal homepage:, Vol. 8, No. 2, 2021. URL: http://www.ijpint.com

Suprun D. Аcademic mobility perspective in the context of professional internationalization in the field of special education Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 19., 40: Kyiv.: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova., 2021. – 142 с. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ handle/123456789/34962

Sheremet, M., Suprun, M., Suprun, D. Okhrimenko, I., Sprynchuk, S. (2021) Future psychologists’ readiness to work in conditions of social cohesion in education International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 40–48. URL: http://www.ijaep.com/index.php/IJAE/article/view/1137

Mamicheva, O. Sheremet, M., Suprun, M., Suprun, D. (2020) Trends of modernization of psychologists’ professional training in the system of special education International Journal of Psychosocial Rehabilitation Volume: Volume 24 Issues: Issue 6 2020 April DOI: 10.37200/IJPR/V24I6/PR261270 URL: https://www.psychosocial.com/article/PR261270/30304/ Pages: 13010-13029

Zhuravlova L., Sheremet M., Dmytriieva I., Suprun D. (2020). State of formation of motivation as one of the structural-functional components of speech development of primary schoolchildren with dysgraphia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation. Vol. 24, Issue 08, р. 8985–8999. URL: https://doi.org/10.37200/IJPR/V24I8/PR280893

Downloads

Published

2023-05-01

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD