EDUCATION OF MODERN UKRAINE IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND NOOTECHNOLOGIES

Authors

  • Natalia KOCHUBEY
  • Tamara KIRYK

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).06

Keywords:

sustainable development, education, COVID-19, Davos-2021, Industry 4.0, great reset, nootechnologies, noohumanism.

Abstract

From the standpoint of philosophy and synergetic worldview, the authors consider the features of the most authoritative assessments of the world today and proposals for overcoming unexpected crises and challenges. The annual World Economic Forums in Davos, which are recognized as a world center of economic, political, social and managerial thought, have been select ed for critical analysis. The article contains an analysis of the plans created for the Davos-2021 meeting. In his book, the founder and executive chairman of the World Economic Forum, Klaus Schwab, explains the effects of the COVID-19 pandemic and suggests a "complete reset". It hides the interests of the West and accelerates the construction of Industry 4.0, which is not focused on avoiding environmental collapse. The authors point out the absence of the topic of eliminating environmental threats in modern discussions, disregard for noohumanism as a kind of embodiment of sustainable development and ignoring the possibility of overcoming crises not only through mutual understanding and trust, but by replacing industrial production with environmentally balanced nootechnologies. The place of Ukrainian higher education institutions in modern rankings, which take into account the goals of sustainable development as a noohumanist direction of higher education, is shown.

References

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту : Статті, нариси, інтерв’ю. Київ : Знання України, 2008. 819 с.

Бельчикова Е. В следующем году на рынке появится мясо из микробов Йеллоустона (URL: https://www.popmech.ru/science/news-658833-vsleduyushchem- godu-na-rynke-poyavitsya-myasoiz- mikrobov-yelloustona/

Кірик Т. Філософія освіти про гуманізм, неогуманізм, ноогуманізм у вищій школі України-ХХІ / Т. Кірик // Вища освіта України. 2017. № 2. С. 32–38, 86–87, 91.

Кірик Т. Вища освіта – XXI: трансгуманізм та інші загрози на ноогуманістичному шляху // Вища школа. 2018. № 10. С. 69–80

Корсак К., Корсак Ю. Прихід ноосуспільства і що робити керівникам і громадянам України // Вища школа. 2021. № 1. С. 39–50

Кочубей Н. В. Нелінійне мислення в освіті // Синергетичне світобачення: наукові і педагогічні аспекти: монографія. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. С. 29–41.

Кочубей Н. В. Синергетические концепты в нелинейных контекстах: сети, управление, образование : монография. Saarbrucken: Palmarium Academic Publishing. 2013. 359 с.

Кремень В. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. – 448 с.

Перехідна книга МОН за період з вересня 2019 по червень 2020. Міністерство освіти і науки України. Київ, 2020. 100 с.

Січкаренко Г.Г. Історичний досвід перебудови вищої освіти в Україні (1985-2005 pp.): монографія. Ніжин ; Київ Лисенко П. П., 2014. 359 с.

Совсун І., Ніколаєв Є. Вища освіта в незалежній Україні. Київ : Київська школа економіки, 2019. 38 с. URL: https://kse.ua/wp-content/ uploads/2020/03/Higher-Ed-in-Ukraine-FINAL_ new1.pdf

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. МОН України. Київ: 2020. 71 с. URL: http://www.reform.org.ua/proj_edu_ strategy_2021-2031.pdf

Impact Rankings 2020 [El. resource]. URL: https://www.timeshighereducation.com/ rankings/impact/ 2020/overall#! /page/0/length/-l/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/undefined.

Klaus Schwab & Thierry Malleret {2020). COVID-19: The Great Reset Geneva, July 2020 Kindle Edition (URL: http://reparti.free.fr/schwab2020.pdf).

Schwab, K. (2020). Davos Manifesto 2020: The Universal Purpose of a Company in the Fourth Industrial Revolution (URL: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/davos-manifesto-2020-the-universal-purpose-ofa- company-in-the-fourth-industrial-revolution/) 16. THE Impact Rankings 2020: methodology [El. resource]. URL: https://www.timeshigh-ereducation.com/ university-impact-rankings-2020-methodology

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development (URL: https://sdgs.un- .org/2030agenda)

Weizsaecker, E., Wijkman,A. (2018). Come On! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. Springer.

Published

2023-05-02

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION