DEEPENING OF ENVIRONMENTAL COMPETENCE IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE ARCHITECTS IN HIGHER INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).10Keywords:
architectural education; ecological competence of the future architect; competency model of training a specialist architect; sustainable balanced development; noosphere scientific approach.Abstract
The formation of professional competence of architects falls into the area of meticulous attention and state responsibility, as it lays the foundation for further building the arsenal of competencies necessary for architects, including information and communication and environmental. The formation of ecological competence, ie value-based ecological attitudes, is a means of modern noosphere scientific approach in the worldview, according to which the specialist must be aware of his professional role, have an idea of the laws operating in nature and society. The moral principles and factors of ecological culture, which form the internal basis of ecological safety, in general sustainable, balanced, harmonious, environmentally friendly development.
References
Освітньо-професійна програма «Дизайн архітектурного середовища» першого (бакалаврського) рівня ВО за спеціальністю 191 Архітектура та містобудування галузі знань 19 Архітектура та будівництво. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/ NAU/9120
Осипенко О. Ю., Саєнко Т. В. Психолого- педагогічні проблеми компетентнісного підходу у екологічній підготовці студентів // Актуальні проблеми вищої професійної освіти: тези доп. міжнар. наук.-практ. конф. 21–22 березня 2013 р. Київ, 2013. С. 87–90.
Осипенко О. Ю. Екологічна підготовка майбутніх архітекторів у структурі вищої архітектурної освіти // Наука і вища освіта: теоретичний та науково-методичний часопис. 2017. №1, дод. 2. С. 292– 302.
Саєнко Т. В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи: монографія. Київ: Освіта України, 2008. 288 с.
Бугаев А. Ф. Кодекс новой цивилизации: основы экологической безопасности. Киев: Изд-во «СПД Павленко», 2020. 624 с.
Глазачев С. Н., Когай Е. А. Экологическая культура и образование: очерки социальной экологии. Москва: Горизонт, 1999. 173 с.
Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник для вузов. Москва: Логос, 2000. 384 с.
Крутов В. В. Возвращение к себе. Основы развития сознания и управления мышлением. Киев: Генеза, 2014. 400 с. 9. Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности. Москва: Знание. 1980. 96 с.
Лихачев Б. Т. Философия воспитания. Специальный курс. Москва, 1995. 250 с.
Огарев Е. И. Компетентность образования: социальный аспект. Санкт-Петербург: Изд-во РАО ИОВ, 1995. 283 с.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. Москва, 2002. 394 с.
Фокин Ю. Г. Психодидактика высшей школы. Психолого-дидактические основы преподавания. Москва: Изд-во МГУ им. Н. Э. Баумана, 2000. 423 с.