СИСТЕМНІСТЬ ПСИХІКИ ЛЮДИНИ І ПСИХОЛОГІЇ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).04Ключові слова:
системність психіки, самодетермінація, життя, особистість, психічні функції, психіка, психологія навчання, принципи побудови методів ЕГМ, експериментально-генетичний метод, розумові процеси, генетико-моделюючий метод (ГММ), нужда (джерело і рушійна сила розвитку особистості).Анотація
У статті наводяться результати системного дослідження психіки людини. Розглядаються генетичні методи та механізми проєктування особистості. Визначено методологічну складову, згідно з якою особистість є формою існування психіки людини, яка являє собою цілісність до саморозвитку, самовизначення, свідомої предметної діяльності і саморегуляції та має свій унікальний і неповторний внутрішній світ. Генетично висхідною суперечливою одиницею особистості, яка постійно розвивається та формується, є нужда. Вона виступає як інформаційно-енергетична властивість людини, що полягає в експансії життя в онтогенезі та філогенезі. Обгрунтовуються принципи побудови ЕГМ (експериментально-генетичного методу) та ГММ (генетико-моделюючого методу). Доведено, що ці методи є найбільш адекватними в психології (поряд з лонгітюдним), що дають можливість досліджувати як вищі психічні функції, так і особистісні якості. На основі теоретико-методологічного аналізу та експериментально-емпіричних матеріалів підтверджено ідею наукової та прикладної продуктивності генетичних методів (ЕГМ, ГММ) дослідження парадигми системності психіки в науці. Доведено, що ці методи є тією сферою психологічного знання, яка може забезпечити прогнозування розвитку системності психіки особистості.
Посилання
Выготский Л. С. Психология развития как феномен культуры. Москва; Воронеж: АПСН, 1996.
Гальперин П. Я. Введение в психологию. Москва: Изд-во Моск. ун-та, 1976. 150 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность // Избр. псих. труды: в 2 т. Т. 2. Москва: Педагогика, 1983. С. 94–231.
Лурия А. Р. Об историческом развитии познавательных процессов. Москва: Наука, 1974. 171 с.
Максименко С. Д. Генезис существования личности. Киев: Изд-во ООО «КММ», 2006. 240 с.
Максименко С. Д. Психологія учіння людини: генетико-моделюючий підхід: монографія. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2013. 592 с. 7. Максименко С. Д. Генетико-моделюючий метод дослідження особистості // Збірник наукових праць. Психологiчнi науки. 2014. Вип. 2.13 (109) С. 8–15.
Максименко К. С. Психолінгвістична концепція і модель мовленнєвого впливу О. О. Леонтьєва та її значення для актуалізації сучасних проблем спілкування // Психолінгвістика. 2018. Вип. 24(1). С. 220–235.
Максименко К. С. Личностно-ориентированная терапия эмоциональных расстройств при соматогениях. Киев: Издательский Дом «Слово», 2015. 352 с.
Максименко С. Д. Психолінгвістичні предиктори здоров’я // Психолінгвістика. 2018. Вип. 24(1). С. 252–268.
Пиаже Ж. Избранные психологические труды. Москва: Педагогика, 1969. 659 с.
Maksymenko S. D. Genesis of Personality Existence: Monography. Montreal, 2015. 365 p.
Maksimenko S. D., Serdiuk L. Psychological Potential of personal self-realization. Social Welfare. Interdisciplinary Approach, 6(1), рр. 93–100.
Maksymenko Sergiy D., Yevtukh Mykola B., Tskekhmister Yaroslav V., Maksymenko Kseniia S., Lazurenko O. Psychology and Pedagogics: Text-book. Kyiv: Publishing house ‘Slovo’, 2012. 520 p.
Brown A. L. Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious Mechanisms // Metacognition, Motivation, and Understanding. Ch. 3, New Jersey, 1987.
Flavell J. H. Metacognitive Aspects of Problem Solving // The Nature of Intelligence. Hillsdale / ed. by L. B. Resnick. N.Y., 1976.
Kluwe R. Executive Decisions and Regulation of Problem Solving Behavior // Metacognition, Motivation and Understanding / ed. by F. Weinert & R. Kluwe. New Jersey, 1987.
Ridley D., Schuts P., Glanz R., Weinstein C. Self-regulated Learning: the Interactive Influence of Metacognitive Awareness and Goal-setting // J. of Experimental Education. 1992. No 60.
Taylor S. Better Learning through Better Thinking: Developing Students Metacognitive Аbilities // J. of College Reading and Learning. 2002. Novemder.