РОЛЬ КОЛЕКТИВНОЇ ПАМ’ЯТІ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ СПІЛЬНОТ: МАЙДАН ЯК «МІСЦЕ ПАМ’ЯТІ»

Автор(и)

  • Роман ВОЛОШИН Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).02

Ключові слова:

пам’ять, колективна пам’ять, історична пам’ять, формування спільнот, символи, міфи, місця пам’яті, ідентичність

Анотація

Протягом тривалого часу пам’ять підлягала дослідженню виключно як індивідуальна психічна функція, нерідко поряд з іншими пізнавальними процесами на кшталт сприйняття чи мислення. Однак, якщо поглянути на це поняття в ретроспективі розвитку філософської думки, то віднаходимо низку ґрунтовних пояснень даному поняттю, які виходять за межі індивідуації. До прикладу, в бергсонівській моделі з’являється певна градація видів пам’яті, яка вже зводиться не лише до пізнавальних функцій людини, але й сягає практичного рівня буття людини. Відтак, коли ми говоримо про пам’ять групи людей, завдання дати чітке визначення цьому явищу дещо ускладнюється. Поготів, якщо йдеться про великі спільноти або цілі народи. Французький філософ і соціолог Моріс Альбвакс стверджував, що колективна пам’ять – це соціальний конструкт, який формується і підтримується через соціальні взаємодії [11, с. 39]. Науковець вважається одним з перших дослідників проблематики. Він сформував твердження, що колективна пам’ять – це сукупність спогадів, які поділяють члени однієї спільноти. Формування пам’яті не є статичним набором спогадів; натомість це динамічний процес, який постійно оновлюється відповідно до потреб і контекстів сучасності. Разом з тим те, що називають колективною пам’яттю, є однією з фундаментальних частин функціонування та навіть формування спільнот. У межах одного суспільства одночасно може існувати стільки варіантів колективної пам’яті, скільки це суспільство налічує різних соціальних груп. У цій статті викладено ідею впливу колективної пам’яті на процес формування спільнот, подано приклади історичних подій, пам’ять про які відіграла значну роль у формуванні ідентичності різних народів. Крім того, представлено концепцію французького філософа П. Нора про «місця пам’яті» та наведено низку їх прикладів.

Посилання

Бодлер, Ш., Беньямін, В. (2023). Паризький сплін. Есе. Київ: Комубук, 368 с.

Головко, В.В. (2021). Революція гідності 2013–2014. Електронний ресурс. URL: https://bit.ly/4fb6XZa

Енциклопедія історії України Т 1. Електронний ресурс. URL: https://bit.ly/408mZyA

Конституція Французької Республіки (2018). Центр політико-правових реформ. Електронний ресурс. URL: https://bit.ly/404lilQ

Національний меморіальний комплекс героїв небесної сотні – Музей Революції гідності. (2021). URL: https://bit.ly/4dRBLNm

Нора, П. (2014). Теперішнє, нація, пам’ять. Київ: Кліо, 272 с.

Український інститут національної пам’яті. URL: https://bit.ly/4dSmjRf

Центральна виборча комісія. Результати голосування по Україні. URL: https://bit.ly/4eNWhQp

Що дасть нам силу? Есеї українських інтелектуалів на фокус-тему Українського ПЕН 2019/2020 / Упор. Тетяна Терен (2020). Київ: Дух і Літера. 208 с.

Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. (Pierre Nora Representations, No. 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory. (Spring, 1989)

Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. Chicago and London: The University of Chicago Press. Р. 244

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ