МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ ІНТЕРПАСИВНОГО МОВЧАЗНОГО СУБ’ЄКТА В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).04

Ключові слова:

мовчання, інтерпасивність, «мовчазний суб’єкт», «ефект невидимки», хибна активність, символічна інтеграція.

Анотація

У даній розвідці, насамперед, розглядається питання інтерпасивності, а поряд з цим мовчазного суб’єкта, який формується з-поміж освітнього простору та завдяки якому набуває усталеності. Відтак йдеться про механізми формування, а також можливості вираження на які спроможний втративший здатність до висловлювання окремий індивід. В інверсійній структурі інтерактивність-інтерпасивність остання є свідченням того, що суб’єкт інвестує в об’єкт ні активність, ні пасивність, а всього лише ілюзорну причетність до дискурсу. Відповідно сам об’єкт причетного до нього суб’єкта є дороговказом та орієнтиром виникаючого бажання хибної за своєю суттю активності. Тобто, мовчазність суб’єкта, який знаходиться під владою інтерпасивності, полягає в тому, що він не здатен вирішувати нагальні питання через конкретні дії, а постійно апелює та звертається лише до чогось периферійного, що задекларовано інстанцією іншого та що забезпечує йому бурхливу діяльність на рівні уявного та позбавляє гнітючого відчуття власної неспроможності. Функціонуючи в межах феномену інтерпасивності суб’єкт набуває здатності до постійної пустої балаканини, те що французською визначається – bavarder, базікання без упину, говоріння «ні про що» та бездіяльної причетності. При цьому він переживає відповідні відчуття (смуток, жаль, злість etc.) так ніби є безпосереднім учасником ситуації/події тощо. Так, бути інтерпасивним мовчазним суб’єктом, це ніби взяти до рук тибетський молитовний бубон прикріпити до нього записану на папірці молитву і просто крутячи його в руках «об'єктивно» молитися.

Посилання

Гончаренко К. (2022). «Культура мовчання» як інструмент «політики голосу». Вища освіта України. №4 (87). С. 13–20.

Agamben, G. (1999). The Man Without Content 1st Edition. Stanford University Press. 144 р.

Benjamin, W. (1968), Theses on the Philosophy of History, in Hannah Arendt (ed.), Illuminations. New York: Harcourt, Brace, and World, 252 р.

Zizek, S. (2017). The Interpassive Subject. URL: https://www.lacan.com/interpass.htm

Taranenko, A. (2021). I Work at the Cemeter. URL: https://www.imdb.com/title/tt8268302/

Pfaller, R. (2017) Little Gestures of Disappearance. Interpassivity and the Theory of Ritual. The Aesthetics of Delegated Enjoyment. Edinburgh: Edinburgh University Press, рр. 24–44.

Foucault, M. (1988). The Minimalist Self. Politics, Philosophy, Culture: Interviews and Other Writings of Michael Foucault, 1977–1984. L, N.Y.: Routledge, pp. 3–16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-01

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ