ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МОВНИХ СТРАТЕГІЙ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ПРОСТОРІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Інна ДОРОШЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82)11

Ключові слова:

мовна підготовка, педагогічна освіта, українська мова, іноземна мова, носій мови, мовна політика.

Анотація

Вивчення мови – рідної та іноземної – завжди розглядалось як одне з визначальних у системі освіти будь-якої країни світу. Тим часом, в освіті колишнього СРСР цей сегмент існував не тільки в полі недостатньої уваги, але й цілеспрямовано стримувався як такий, що «розмиває ідеологічні підвалини» тогочасного способу буття. Натомість упроваджувалась так звана «русифікація», яка витісняла рідну (національну) та іноземну на задвірки навчального процесу й посилювала вивчення російської мови, інтерпретовану як «мова міжнаціонального спілкування». Насправді ж, мовні стратегії були вкрай міфологізовані та ідеологізовані. Повернення до дійсної мовної освіти потребує викорінення означеного підходу, а водночас – низки суперечностей, які переповнювали мовну освіту. У статті розглядаються принципи ідеологізації мовної освіти; денаціоналізації мовних освітніх стратегій. Наголошується відсутність комплексних методів навчання та практичного спілкування з носіями мови. Зазначено, що мовна предметність в освіті майбутніх педагогів є одним з базових компонентів їхньої професійної підготовки, а розвинутість усно-мовленнєвої комунікативної компетенції становить необхідну умову їхньої подальшої практичної діяльності. В освітньому просторі СРСР, у педагогічних навчальних закладах мовна підготовка була підпорядкована ідеологічним постулатам побудови комуністичного суспільства. З одного боку, формально існували законодавчі умови для здійснення мовної підготовки в Україні на національному ґрунті, а з іншого − система суспільних пріоритетів вибудовувалась таким чином, що престиж української мови в суспільних відносинах та в системі освіти був штучно занижений.

Посилання

Базиляк Н. Мовна підготовка майбутніх спеціалістів: європейський вимір України // Молодь і ринок. 2011. № 5. С. 136–141.

Безлюдна В. Аналіз змісту і якості професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у 70–80-ті рр. ХХ століття // Молодь і ринок. 2016. № 8. С. 73–77.

Войналович Л. П. Організаційні засади професійно-педагогічної освіти для національних меншин в Україні в 20–30 роках ХХ століття. URL: www. eprints.zu.edu.ua/ 1532/1/81/pdf

Гончарук Ю. В. Методичні й методологічні орієнтири процесу викладання іноземних мов у період зміни соціального замовлення // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серыя: Педагогіка. 2010. Т. 144, вип. 131. С. 65–70.

Коляска І. В. Освіта в Радянській Україні: [пер. з англ. з доповн. і додатк]. Торонто: Peter Martin Associates, 1970. 246 с.

Кульга Н. К. Використання інноваційних технологій навчання – запорука успіху якісної підготовки фахівців // Проблеми освіти. 2000. № 22. 193 с.

Новітня історія України (1900–2000) / А. Г. Слюсаренко, В. І. Гусєв, В. П. Дрожин та ін. Київ: Вища школа, 2000. 663 с.

Осіпчук Н. В. Розвиток мовної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів у радянський час // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2014. Вип. 9. С. 122–125.

Парахіна М. Б. Особливості русифікації в УРСР у другій половині 1950 – першій половині 1960-х рр. (з історії мовної проблеми ) // Український історичний журнал. 2014. № 4. С. 128–146.

Постоєва Л. С. Уроки ХХ століття: становлення та розвиток національної школи в Україні // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. № 3. С. 93–98.

Сергійчук О. Мовна ситуація у вищих навчальних закладах України (1955–1965) // Етнічна історія народів Європи. 2000. Вип. 6. С. 4–7.

Юхименко Н. Ф. Філософсько-освітні виміри формування та становлення системи освіти України в період тоталітаризму // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2012. № 15. С. 136–140.

Андрущенко В. Світанок Європи: проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття: монографія. Київ, 2011. 1099 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-02

Номер

Розділ

СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ