FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF LANGUAGE STRATEGIES IN THE DOMESTIC SPACE OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF HISTORICAL DEVELOPMENT

Authors

  • Inna DOROSHENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82)11

Keywords:

language training, pedagogical education, Ukrainian language, foreign language, native speaker, language policy.

Abstract

The study of the language – native and foreign – has always been considered one of the determinants in the education system of any country in the world. Meanwhile, in the education of the former USSR, this segment existed not only in the field of insufficient attention, but also purposefully restrained as one that «erodes the ideological foundations» of the then way of life. Instead, the so-called «Russification» was introduced, which pushed the native (national) and foreign to the backyard of the educational process and intensified the study of the Russian language, interpreted as the «language of interethnic communication. In fact, language strategies have been highly mythologized and ideologized. Returning to a real language education requires the eradication of this approach, and with it – a number of contradictions that overwhelmed language education. The purpose of the article is a systematic understanding of the implementation of language strategies in the space of pedagogical education, in particular in the system of the former USSR. The article considers the principles of ideologizing language education; denationalization of language educational strategies. The lack of comprehensive teaching methods and practical communication with native speakers is emphasized. It is noted that language subjectivity in the education of future teachers is one of the basic components of their professional training, and the development of oral and communicative competence is a necessary condition for their further practical activities. In the educational space of the USSR, in pedagogical educational institutions, language training was subordinated to the ideological postulates of building a communist society. On the one hand, there were formal legal conditions for language training in Ukraine on a national basis, and on the other hand, the system of social priorities was built in such a way that the prestige of the Ukrainian language in public relations and education was artificially underestimated.

References

Базиляк Н. Мовна підготовка майбутніх спеціалістів: європейський вимір України // Молодь і ринок. 2011. № 5. С. 136–141.

Безлюдна В. Аналіз змісту і якості професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у 70–80-ті рр. ХХ століття // Молодь і ринок. 2016. № 8. С. 73–77.

Войналович Л. П. Організаційні засади професійно-педагогічної освіти для національних меншин в Україні в 20–30 роках ХХ століття. URL: www. eprints.zu.edu.ua/ 1532/1/81/pdf

Гончарук Ю. В. Методичні й методологічні орієнтири процесу викладання іноземних мов у період зміни соціального замовлення // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серыя: Педагогіка. 2010. Т. 144, вип. 131. С. 65–70.

Коляска І. В. Освіта в Радянській Україні: [пер. з англ. з доповн. і додатк]. Торонто: Peter Martin Associates, 1970. 246 с.

Кульга Н. К. Використання інноваційних технологій навчання – запорука успіху якісної підготовки фахівців // Проблеми освіти. 2000. № 22. 193 с.

Новітня історія України (1900–2000) / А. Г. Слюсаренко, В. І. Гусєв, В. П. Дрожин та ін. Київ: Вища школа, 2000. 663 с.

Осіпчук Н. В. Розвиток мовної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів у радянський час // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2014. Вип. 9. С. 122–125.

Парахіна М. Б. Особливості русифікації в УРСР у другій половині 1950 – першій половині 1960-х рр. (з історії мовної проблеми ) // Український історичний журнал. 2014. № 4. С. 128–146.

Постоєва Л. С. Уроки ХХ століття: становлення та розвиток національної школи в Україні // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. № 3. С. 93–98.

Сергійчук О. Мовна ситуація у вищих навчальних закладах України (1955–1965) // Етнічна історія народів Європи. 2000. Вип. 6. С. 4–7.

Юхименко Н. Ф. Філософсько-освітні виміри формування та становлення системи освіти України в період тоталітаризму // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2012. № 15. С. 136–140.

Андрущенко В. Світанок Європи: проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття: монографія. Київ, 2011. 1099 c.

Published

2023-05-02

Issue

Section

YOUNG SCIENTISTS PAGE